Det lave karbonavtrykket gjør at stadig flere foretrekker tog med overnatting framfor flyturer.
Togoperatørene innrømmer at nattogene er utdaterte. Forsinkelser, tekniske problemer og tette toaletter er blant det som kan møte reisende på togene, mens selskapene konkurrerer i høyt belastede jernbanenett.
Likevel får nattogene en ny sjanse hos de tradisjonelle nasjonale jernbaneselskapene. Nye operatører vil også ri bølgen der konsumenter dropper flyreiser til fordel for tog.
Myndighetene støttet nye nattog
Østerrike har vært sentral i gjenopplivingen av nattogene. Myndighetene har støttet initiativet til tross for at lavprisflyselskaper har truet med å plassere nattogene i historiebøkene.
Det østerrikske jernbaneselskapet OeBB har nå Europas største stall av nattog. Mer en 1,5 millioner passasjerer reiser med tog som inkluderer sovevogner.
Den statlige jernbaneoperatøren vurderte på ett tidspunkt å droppe alle sine nattog. I stedet gikk de motsatt vei og investerte i nattog.
– Våre nattog er nesten fullbooket, sier OeBB-talsmann Bernhard Rieder til nyhetsbyrået AFP.
Det statlige østerrikske jernbaneselskapet opererer 20 ruter med nattog som forbinder Wien med andre byer over hele Europa.
– Vi har en lang tradisjon med nattog, sier Rieder.
Ikke alltid god kvalitet
27 år gamle Astrid Reiter har booket nattog fra Wien til Zürich.
– Det er fint fordi du kan våkne opp i et nytt land. Hvis alt virker, er det en veldig komfortabel måte å reise på. Jeg håper at andre togselskap setter i drift flere nattog og gjør det raskere og enklere, sier hun.
Rieder i OeBB innrømmer at de ikke alltid leverer den kvaliteten de ønsker til sine kunder.
– Det var ingen etterspørsel etter nattog i 25 år. Det førte til at utbyggingen og utviklingen stanset opp, sier han til AFP.
For fem år siden bestilte OeBB 33 nye nattog fra det tyske storselskapet Siemens. Hensikten var å fornye flåten. De første hypermoderne nattogene med mer privatliv og egne dusjer vil bli satt inn mot slutten av året.
Entusiasmen er stor
Den belgisk-nederlandske nykommeren European Sleeper startet en ny nattogrute mellom Berlin og Brussel i 2021. Selskapet er ikke fornøyd med tilgangen på moderne fasiliteter.
– Togene holder ikke alltid dagens standard. Men til tross for dette vil mange reise om natten, og entusiasmen er stor, sier Chris Engelsmann, en av grunnleggerne av European Sleeper.
Konkurransen med lavprisselskaper i luftfarten er en annen utfordring. Togselskapene sliter også med dårlig samarbeid og koordinering mellom jernbaneoperatørene.
Greenpeace slår fast i en fersk rapport at det er vanskelig å konkurrere med flyselskaper som setter prisene «urimelig lavt» i en bransje som drar nytte av subsidier og skatteletter.
– Jernbaneselskaper er på den andre siden pålagt ulike skatter og avgifter for å bruke infrastrukturen, sier analytikeren Philipp Kosok i den tyske tenketanken Agora.
– Det er vanskelig, komplekst og dyrt å operere nattog, legger han til.
Ingen felles tilnærming
Togentusiastene mangler også én kilde hvor ulike avgangstider er samlet, og hvor man kan sammenligne priser. Deler av industrien mener dette skyldes manglende politisk vilje.
– Det finnes ingen felles europeisk tilnærming til togreiser, sier Engelsmann.
En av grunnleggerne av det franske nattogselskapet Midnight Train, Adrien Aumont, sier at hans selskap har som mål å «gjenoppfinne nattoget» for å gjøre det konkurransedyktig mot fly.
Midnight Train planlegger å gjenåpne den en gang så populære togruten Paris-Milano-Venezia til neste år. Selskapet vil kjøre nye nattog.
– Jeg innså at det var nesten umulig å reise i Europa uten å fly. Folk ble oppfordret til å slutte å fly uten at de ble tilbudt alternative løsninger, sier Aumont til AFP.