De to tunnelene har en samlet lengde på over en mil. Da de ble tatt i bruk i november 1972, var Byfjordtunnelen verdens lengste undersjøiske vegtunnel med sine 5 875 meter. Tunnelene var en del av Rennfast - veganlegget som ga Rennesøy kommune fastlandsforbindelse og kortet inn fergesambandet over Boknafjorden.
Nye sikkerhetskrav
Behovet for oppgradering skyldes ikke bare 20 års slitasje. Sikkerhetskravene er skjerpet siden tunnelene ble åpnet, og det er vanskelig å få tak i reservedeler til det gamle utstyret.
Nå skal det etableres nytt radarbasert overvåkingsystem. I den forbindelsen skal det monteres 22 radarer og 100 ITV overvåkingskameraer. Det skal også monteres nødbelysning i hengen og langsgående ledelys, og det blir nytt styringssystem med 17 PLS.
Hvis strømmen skulle falle ut blir reservestrøm sikret med 16 lavspentfordelinger med tilhørende UPS.
Avstanden mellom nødstasjonene blir redusert til 125 meter. I dag er det minst 250 meter.
Mye rør
Til sammen skal det sprenges 15,7 km grøfter. I disse skal det legges 42 km med 40 mm rør og 85 km med 50 mm rør. Det blir 105 trekkekummer.
Arbeidet må utføres mellom kl. 20 og kl. 6 av hensyn til trafikkavviklingen. På dagtid må trafikken gå uhindret. Mens arbeidet pågår blir det kolonnekjøring gjennom tunnelene.
Multiconsult har prosjektert oppgraderingen. Innen utgangen av året må jobben være gjort, men oppgraderingen av de to tunnelene fortsetter. Neste år står lys og vifter for tur.