Advokaten kom med den noe uærbødige påstanden i et innlegg under Norsk TeleForum på Lillehammer i forrige uke.
Telenors monopol ble opphevet i 1998. Alle mener vi skal ha konkurranse på telesektoren for å sikre kvalitet på tjenestene og rimelige priser til brukerne. Men samtidig er det ingen, kanskje med unntak av Telenor, som mener at vi faktisk har telekonkurranse i Norge i dag i henhold til Stortingets intensjoner. Til det er Telenor altfor dominerende.
Telenor trenerer
- På grunn av sin markedsposisjon, spesielt på nettinfrastruktur, kan Telenor nærmest diktere vilkårene overfor sine kontraktspartnere. Videresalg av teletjenester over Telenors infrastruktur gir dermed ingen reell konkurranse, sier Steenstrup.
Om lag 40 selskaper har investert 10 milliarder kroner for å delta i kampen om 5-6 prosent av verdiskapingen. Dersom NetCom holdes utenfor, har de tapt gjennomsnittlig 82 øre pr omsatt krone.
Konkurrentene kan selvsagt klage til Post- og teletilsynet (PT), men hva skjer så? PT skriver selv i en rapport i fjor: "Telenor vil alltid ha en interesse i at saker som er avgjørende for å oppnå konkurranse, ikke får en rask avgjørelse i telemyndigheten. Saker treneres på forskjellige vis. Vi har lang erfaring med at de ikke gir oss den informasjon vi ber om innen den frist vi har satt".
Virtuelle operatører
Steenstrup trekker frem Sense-saken. Trygve Tamburstuen ville med dette selskapet etablere en virtuell operatør. PT ga sin tilslutning, men Samferdselsdepartementet ga avgjørelsen oppsettende virkning. Deretter gikk Stortinget imot virtuelle operatører i 2000.
- Nå ser det ut til at Stortinget igjen vil gå inn for virtuelle operatører. Men i mellomtiden har Tamburstuens Sense-selskap gått dundrende konkurs, og Telenor har fått tre års konkurranseutsettelse.
Steenstrup representerte Sense i retten den gang og har siden også ført saker for Song og Teletopia. Bare i år vil han tilbringe 11 uker i retten i saker mot Telenor.
Han er dessuten svært bekymret over at PTs autoritet ødelegges. - Skal vi ha noen mulighet til å få den ønskede virksomme konkurrensen på telemarkedet, må Stortinget og Regjeringen revitalisere PTs rolle som klageorgan. Det må gis nødvendig myndigjhet og kompetanse. Og ikke minst må PTs vedtak være bindende for aktørene og gjelde til vedtak gjennom klager blir opphevet. Vi kan ikke leve med at det tar to år og mer å bli ferdige med en klagesak, sier Steenstrup.