ELBIL

Reuters: Hyundai skal halvere antallet fossilbiler

Skal allerede ha sluttet å investere i drivlinjer for forbrenningsmotor.

Konseptbiler fra Hyundai. Fra venstre: Ioniq 5, Ioniq 7 og Ioniq 6.
Konseptbiler fra Hyundai. Fra venstre: Ioniq 5, Ioniq 7 og Ioniq 6. Illustrasjon: Hyundai
Marius ValleMarius ValleJournalist
28. mai 2021 - 19:00

Hyundai skal kutte i utvalget av modeller med forbrenningsmotor for å frigjøre ressurser til å utvikle elbiler. Dette ifølge nyhetsbyrået Reuters' kilder, som skal ha kjennskap til planene.

Dette skal gi en halvering av modeller med forbrenningsmotor, skriver Reuters. Det er ikke kjent når dette skal skje dersom det stemmer. 

De frigjorte ressursene skal brukes til forskning og utvikling på batterielektriske og hydrogenelektriske biler. En av kildene sier at Hyundai allerede har sluttet å utvikle nye drivlinjer for biler mer forbrenningsmotor.

I en uttalelse til Reuters skriver Hyundai at de planlegger å gjøre sine forbrenningsmotorbiler mer effektive i utviklingsmarkeder, og at de planlegger å gradvis utvide elbiltilbudet i nøkkelmarkeder som USA, Europa og Kina. Målet er å være fullelektrifisert innen 2040. 

Hyundai svarer imidlertid ikke på Reuters' spørsmål om hvorvidt det stemmer at de skal halvere fossilbilmodellutvalget.

Flere bilprodusenter dropper fossilutvikling

Et skifte til nullutslippsbiler er i gang hos mange av de store bilprodusentene. Volvo skal være helelektrisk innen 2030. I Norge er andelen Volvo-modeller som selges med kun forbrenningsmotor bare fem prosent i dag.

Også Ford skal bli helelktrisk. I første omgang har de annonsert at personbilene kommer til å være et rent elbilmerke i Europa innen 2030

Høsten 2020 ble det klart at PSA, før sammenslåingen med Fiat Chrysler til Stellantis, allerede har sluttet å investere i utvikling av nye forbrenningsmotorer. 

Hyundai har allerede varslet en offensiv elbilsatsing, og satser på å ta inntil ti prosent av det globale elbilmarkedet i 2030.

Xpeng P7 er en av de mange kinesiske bilmodellene som er lansert i Europa. Så langt er det bare produsenten SAIC, som står bak merket MG, som har kapret vesentlige markedsandeler.
Les også

Tror EUs straffetoll på kinesiske elbiler kan bli 30 prosent

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.