PROSJEKTER

Revidert: Full fart på E18 Lysaker-Ramstadsletta og sletting av bompengegjeld

Regjeringen gir full gass på E18 på vestsiden av Oslo, og håper nå å kunne ferdigstille gigantprosjektet til 14 milliarder i 2027.

340 millioner kroner vil sikre finansieringen av E18 Lysaker-Ramstadsletta inntil bompengefinansieringen er på plass.
340 millioner kroner vil sikre finansieringen av E18 Lysaker-Ramstadsletta inntil bompengefinansieringen er på plass. Illustrasjon: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
14. mai 2019 - 11:29

Etter et halvt års stopp i planleggingen, der Statens  vegvesen har lagt ned sitt prosjektkontor på grunn av pengemangel, legger nå Regjeringen 340 millioner kroner inn i prosjektet allerede i år, for å øke framdriften for prosjektet.

I forslaget  til revidert nasjonalbudsjett for 2019 legger regjeringen opp til en bevilgning innenfor årets budsjett på 340 millioner kroner til E18 Lysaker-Ramstadsletta.

Det innebærer at Statens vegvesen får klarsignal til å gjennomføre de forberedende arbeidene som er nødvendig før byggestart.

Til Stortinget så raskt som mulig

Dermed kan finansieringen av prosjektet være på plass inntil Stortinget får behandlet en bompengeproposisjon. Det vil skje etter at den pågående kvalitetssikringen av kostnadsoverslaget for prosjektet (KS2) er ferdig, og Vegdirektoratet få fullført grunnlagsmaterialet til en bompengeproposisjon for prosjektet.

Når dette er på plass, kommer Samferdselsdepartementet til Stortinget så raskt som mulig med saken, lover statsråden i en pressemelding. 

Det betyr at bevilgningen kan behandles av Stortinget før sommerferien.

Det forberedende arbeidet på E18 Lysaker-Ramstadsletta ble stoppet høsten 2018, fordi Statens vegvesen hadde brukt mer penger på prosjektet enn det som var bevilget.

Nedbetaler tre bompengeprosjekter

Regjeringen foreslår også i revidert nasjonalbudsjett å bruke 200 millioner kroner til å slette gjeld til tre bompengeprosjekter.

Det gjelder fylkesveg 544 Halsnøysambandet, fylkesveg 17 Tverlandet – Godøystraumen og Listerpakka.  Det betyr at bomstasjonene kan fjernes på disse strekningene, som betyr ett år tidligere enn opprinnelig planlagt.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.