Etter å ha ligget på været i fem dager, ble endelig skroget til boreriggen Aker Spitsbergen tauet inn i dokken og sammenstilt med dekket.
Selve operasjonen startet tidlig om morgenen onsdag 7 november.
Da sa værvarslet at det ikke ville blåse mer enn 7,5 meter per sekund (15 knop) de neste seks timene. Det var lenge nok til å slepe skroget fra kaikanten og inn i dokken.
Operasjonen ble gjennomført som planlagt og kl. 14.30 lukket mannskapene dokkporten.
Tungt løft
På forhånd var det 10 700 tonn store dekket heist 34 meter over vannflaten i dokken. Selve heisoperasjonen ble gjort med bruk av åtte store ståltårn. På toppen av ståltårnene var det montert store vaierjekker som heiste dekket opp i riktig høyde.
Da skroget ble tauet inn under dekket, ble dekket låret ned for å sveises fast til skroget.
– Samtidig begynte vi å tømme dokken for vann slik at boreriggen Aker Spitsbergen blir stående på bunnen av dokken, sier informasjonssjef Alf Terje Myklebust ved Aker Kværner Stord.
På forhånd var bunnen av dokken dekket med såkalt nøttesand, som har den egenskapen at den fordels lett og gir et jevnt trykk mot skroget uten store punktbelastninger.
Til nordområdene
Aker Spitsbergen er en rigg av typen Aker H-6e. Dette er en rigg spesiallaget for nordområdene og Arktis. Dekket er sammenstilt ved Aker Kværner Stord. Understellet er sveiset sammen i Dubai.
Senere skal et boligkvarter heises på plass. Det er laget av Leirvik Module Technology. Boreutrustningen som er en dobbelt Ram-rigg kommer fra Aker Kværner MH i Kristiansand.
Plattformen skal leveres i april 2008. Da vil rederiet Aker Drilling overta eierskapet til plattformen. Den er chartret til StatoilHydro som vil bruke riggen i norske farvann.
Et år senere skal Aker Kværner Stord levere en søsterrigg, Aker Barents. Denne skal bore for Aker Production.