Den ombygde strekningen ligger vest for Stavanger sentrum. Ytterpunktene er Madlakrossen og Ragbakken øst. Her er 500 meter av vegen utvidet fra to til fire felt, mens det er bygd ny 400 meter ny fire-feltsveg. To av feltene er åpne for all slags trafikk, de to andre er reservert busser og drosjer.
For kollektivtrafikken er betyr de nye feltene bedre framkommelighet, men det er ikke den eneste hensikten med prosjektet. I de 400 metrene med helt ny veg inngår en 94 meter lang bru over bekken Madlaforen som går fra Stokkavannet til Hafrsfjord. Langs bekken går det en turveg og et belte med vegetasjon. Tidligere måtte turgåerne krysse riksveg 509 i plan midt i en sving. Der oppsto det ofte farlige situasjoner. Nå krysser turvegen riksveg 509 under den nye brua.
Brua ble tatt i bruk ved påsketider. Da ble en del av den gamle vegen fjernet og erstattet med vegetasjon slik at at turvegen og det grønne beltet ble sammenhengende. Men under brua er det for tørt og for mørkt til at vegetasjonen kan opprettholdes. Dette området har blitt steinsatt.
I tillegg til to åpne felt og to kollektivfelt har brua et 1,5 meter bredt sykkelfelt i begge retninger. For gående er det lagt gangveger utenom brua som krysser turvegen i plan. Dette oppfattes neppe som noen stor ulempe, bruas høyde er beskjeden. I området rundt brua er det bygd 3 gangbruer i tre over Madlaforen.
Selv om brua har vært i bruk i noen måneder, har ikke kollektivfeltene vært klare til bruk før 3. juli da avtroppande sjefingeniør i Statens vegvesen, Halvor Folgerø, foretok den offisielle åpningen.
Risa fra Nærbø på Jæren har vært hovedentreprenør. AnkoNova har stått for prosjekteringen med assistanse fra Cowi, Ingeniørservice og Vegvesenet.
Regningen for prosjektet kommer på 112 millioner kroner. Den dekkes ved bompenger, riksvegmidler og kommunalt tilskudd.