Det er strekningen mellom Sokna og Ørgenvika i Buskerud som skal startes høsten 2011. I Nasjonal Transportplan er denne foreslått i siste seksårsperiode, altså mellom 2013 og 2019, under forutsetning av at budsjettrammene økes med 20 prosent.
Den nye traseen vil korte avstanden med 20 kilometer og reisetiden mellom Oslo og Bergen med 20 minutter.
– Samtidig får vi en langt mer trafikksikker vei, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.
Lokalt initiativ
I en pressemelding på Samferdselsdepartementets nettsider går det frem at åpningen skal skje allerede i 2014, og at dette er resultat av lokalt initiativ. Pressemeldingen sier ingenting om hvorfor det lokale initiativet i Hallingdal betyr mer enn lokale initiativ gjennom Vestfold, Buskerud, Telemark og Agderfylkene der E18 fortsatt snor seg som en smal mark over det meste av strekningen.
Nye RV7 skal bli delvis bompengefinansiert, og regjeringen vil be Stortinget la bompengeselskapet ta opp lån til veibyggingen.
Den nye veien blir ti meter bred. Dermed får den ikke motorveistandard og den får heller ikke midtdeler men kun en bred midtmarkering. På en strekning over seks kilometer får veien 15 meters bredde og et forbikjøringsfelt. Strekningen får to tunneler på 2,8 og 3,8 kilometer samt en 170 meter lang miljøtunnel nord for Sokna.
Prosjektet skal koste 1.6 milliarder kroner.