Riksveg 70 er hovedforbindelsen mellom Kristiansund og E 6, men det tyder ikke vegstandarden på. Mellom Sunndalsøra og Øydegard hvor rv 70 og E 39 møtes, er det lange strekninger som er for smale til at det kan markeres midtlinje.
Parsellen som nå skal utbedres, går mellom Øydegard og Bronneset. Her er vegstandarden ekstra dårlig. I tillegg til at vegen er smal, er kurvene krappe og bæreevnen dårlig på deler av parsellen.
Utbedringen av vegen er delt opp i tre entrepriser. Den første er den minste. Den gjelder en ca. 500 meter lang strekning hvor masseuttaket blir stort. Overskuddsmassen skal brukes på de to andre entreprisene.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Andre entreprise går ut før sommerferien. Den tredje som omfatter en 1 030 meter lang tunnel, går ut i august eller september.
Prosjektet finansieres ved at innkreving av bompenger til Kristiansunds fastlandforbindelse (Krifast) blir forlenget. Krifast var nedbetalt i fjor, men Stortinget vedtok å forlenge innkrevingen med tre år og 10 måneder.
Ny E 39 mellom Knutset og Høgset i Gjemnes kommune skal også finansieres på denne måten. Denne strekningen er 4,6 km lang og omfatter en 705 meter lang tunnel. Den skal også ferdigstilles i oktober 2011. Da blir E 39 1,4 km kortere enn i dag.