Nylandsbrua, som tidligere sendte bilister nordfra inn på Bispelokket i Bjørvika, er blitt taket i deler av den nyoppussede bussterminalen i Oslo. Brua deler Galleri Oslo, der bussterminalen holder til, i to, og i forbindelse med oppussingen ble det gamle taket fjernet. Dermed er det blitt mulig å la en glassfasade gå fra brua og ned til gulvet, og innvendig er takhøyden blitt større enn den var før.
Alle tekniske installasjoner, som belysning, ventilasjon og sprinkleranlegg er nå festet direkte i brubetongen.
– Jeg har ikke hørt om at en trafikkert vei har blitt brukt som tak i en bygning på denne måten før, sier prosjekt og byggeleder Thomas Høyem, som har vært leid inn fra Rambøll for å lede ombyggingsprosjektet for Akershus kollektivterminaler.
Han tror ikke det er så mange av de mer enn 50.000 reisende som hver dag oppholder seg på terminalen på vei til eller fra, som kommer til å legge merke til at taket over dem er en tungt trafikkert veibru.
– Brua har en fin underside, noe vi kan takke dyktige forskalingssnekkere i Statens vegvesen på 1960-tallet for. Og man kan hverken høre eller kjenne rystelser fra trafikken over. Det var noe vi forsikret oss om allerede i forprosjektet, sier Høyem.
Oslo bussterminal er landets største bussterminal, med 1350 bussavganger hver dag. Reisende fra hele landet er innom, ettersom også ekspressbussene til Sørlandet, Vestlandet og Trøndelag starter herfra.
- Rustes opp for titalls millioner: AF-gruppen skal bygge om Oslo bussterminal