I mai sa regjeringen at den ville styrke drift og vedlikehold på riksveier med 1,2 milliarder kroner i revidert nasjonalbudsjett for 2023.
Nå begynner oppdragene å sildre ut i markedet. Vegvesenet har nå lyst ut tre nye rammeavtaler for utbedring av riksveiene i Agder og Telemark, og i hvert fall to av dem lyses ut med forutsetning om at de kan finansieres gjennom revidert nasjonalbudsjett.
Total verdi for de tre avtalene er anslått til 155 millioner kroner.
E134 samt riksveiene 36 og 41
Den ene avtalen gjelder E134, riksvei 36 og riksvei 41 i Telemark.
Her peker to tiltak seg ut:
- Først og fremst skal E134 med sideterreng mellom Åmot og Høydalsmo utbedres.
- Og riksvei 36 på Vefall skal utvides i bredden og få bedre sideterreng.
Avtalen varer ut 2023, men har en gjensidig opsjon på ytterligere ett år.
Maksimal omsetning er på 55 millioner kroner eks. mva. inkludert eventuell opsjon.
Tilbudsfrist: 29. juni.
Riksveiene 9 og 41
Den andre avtalen gjelder riksveiene 9 og 41 i Agder.
Her kan det bli alt fra mindre trafikksikkerhetstiltak til littegrann veibygging.
Også denne avtalen varer ut 2023, med opsjon på ett år til.
Maksimal verdi er på 50 millioner kroner eks. mva.
Vegvesenet tar forbehold om at regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett vedtas i Stortinget, slik at kontrakten kan gjennomføres.
Tilbudsfrist: 28. juni.
Riksvei 9
Den tredje rammeavtalen handler om den nordligste delen av riksvei 9 Hovden-Haukeligrend.
Her ligger det først og fremst an til kantforsterkning og/eller breddeutvidelse mellom Kvervesjåtjønni og sørover til fylkesgrensen mot Agder.
Denne avtalen har en anslått verdi på 50 millioner kroner eks. mva., og varer også ut 2023 med opsjon på ett år til. Også her tar Vegvesenet forbehold om at regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett vedtas i Stortinget.
Tilbudsfrist: 4. juli.