Nedsenkingen ble gjennomført uten noen form for seremoni. Fra restaurantbåten «Innvik» kunne Vigdis se «Vigdis» forsvinne i dypet. - Det var litt trist, innrømmer hun. - Men vi får jo stor glede av henne senere.
Det kan virke merkelig at en 37 000-tonner kan plasseres i sitt rette element uten at en dråpe champagne går til spille, men forklaringen er enkel: De to Vigdisene har truffet hverandre før. Det skjedde i dokken i Hanøytangen nord for Bergen hvor alle elementene er støpt. Der knuste Vigdis champagneflasken på 6. forsøk. Etterpå ble «Vigdis» slept rundt kysten til Bjørvika.
Vigdis begynte i Vegvesenet i 1987 og har siden vært på mange prosjekter. Det første var Fjellinjen som nå har fått navnet Festningstunnelen. Når det første løpet i Bjørvikatunnelen åpnes i 2010, er vegsystemet lagt om slik at man kjører rett inn i «Vigdis» fra Festningstunnelen. Dermed er ringen sluttet for Vigdis.