Stortinget vedtok i 1996 vedtok at Jernbaneverket skulle gjennomføre to utredninger for Ringeriksbanen: Sandvika–Kroksund–Hønefoss og Sandvika–Åsa–Hønefoss.
Godkjent utredning
– Utredningen er gjennomført og godkjent, sier samferdselsminister Terje Moe Gustavsen.
– Det foreligger derfor grunnlag for lokal behandling av trasevalg i kommunene Bærum, Ringerike og Hole. Behandlingen av delplanene vil bli sluttført i løpet av et par uker. Etter at det er gjort vedtak i kommunene og når saken er ferdigbehandlet i Jernbaneverket, vil Samferdselsdepartementet legge fram saken for Stortinget til våren.
Kostnadene for prosjektet Ringeriksbanen er anslått 3,2–4,4 milliarder kroner, avhengig av hovedtrase og løsningsvarianter. Dette står i en orientering om status og framdrift for planlegging av Ringeriksbanen, lagt fram i statsråd fredag 27. januar.
Må samordnes
Men baneprosjektet må samordnes med dobbeltspor-utbyggingen Skøyen–Asker og Oslo S -Ski. Denne inngår i Oslopakke 2, og skal styrke kollektivtrafikken i Oslo-området. Av hensyn til kapasiteten i den såkalte Vestkorridoren, bør dobbeltspor Skøyen–Asker bygges før Ringeriksbanen, sier talsmenn for Jernbaneverket og Samferdselsdepartementet.
– Planene for Ringeriksbanen kan uansett ikke ferdigbehandles før Stortinget har gjennomgått og vedtatt Nasjonal transportplan 2002–2011, sier Gustavsen.
Ringeriksbanen kan derfor ikke prioriteres for bygging i perioden 2002–2011.
Tidspunktet for bygging vurderes nærmere ved revisjon av Nasjonal transportplan i 2004. Det er derfor høyst usannsynlig at det blir noen Ringeriksbane på denne siden av 2015.