Risa lavest på tunneljobb i Mandal

Risa AS ligger med et tilbud på 45,5 milliober kroner best an til å få rehabiliteringen av den 835 meter lange lange Kirkeheitunnelen

Kirkerheitunnelen er bare 835 meter, men skal allikevel rehabiliteres for nærmere 50 millioner kroner.
Kirkerheitunnelen er bare 835 meter, men skal allikevel rehabiliteres for nærmere 50 millioner kroner. Bilde: Google
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
1. apr. 2016 - 15:16

Totalt fire entreprenører har lagt inn anbud på jobben hvor Mandalstunnelen skal gjennomgå full oppgradering i henhold til det nasjonale tunnelrehabiliteringsprogrammet som Statens vegvesen gjennomfører. 

I tillegg til Risa AS, er også TT Anlegg AS (48,8 mill kr), Scanmatic Elektro AS (52,4 mill kroner) og AF Gruppen (60,6 mill kroner) med i konkiurransen.

Sikkerheten i tunnelen skal bedres, spesielt i forhold til brannsikkerhet og trafikkulykker og å møte kravene om at riksvegtunneler skal oppfylle kravene i Tunnelsikkerhetsforskriften innen fastsatt frist i 2019. I Kirkhei-tunnelen skal det gjøres flere tiltak.

  • Det blir satt opp fjernstyrte bommer utenfor tunnelen for stans av trafikk. Disse kombineres med røde blinklys-signaler og kameraovervåkning av innkjøringssoner tunnel. I tillegg etableres variabel skilting til bruk ved ev. trafikkomlegginger som følge av stengt tunnel i nærliggende kryss. Trafikkstyring fra Vegtrafikksentralen.
  • Høydehindre i dagsone foran begge tunnelender.
  • Ledelys / evakueringslys på tunnelvegg gjennom hele tunnelen. Dette kombineres med skilting av korteste rømningsveg.
  • Nye nødskap (telefon og brannslokningsapparater) monteres i tunnelen og ved de nye tekniske byggene.

Det skal også utføres elektroarbeid som ny og bedre strømforsyning, ny og bedre belysning og reservebelysning. I tillegg skal alt av elektriske

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.