– Veikontraktene blir bare større og større. Og risikoen større og større. Nå vurderer de store som Veidekke hva de skal gjøre. Hvordan i all verden skal vi klare å håndtere dette. Kontraktene mot Nye Veier er for eksempel blitt så store at vi ikke klarer å prekvalifisere oss. Vi er ikke store nok og har ikke stor nok egenkapital, sier Bjørn Risa til Dagens Næringsliv.
For å unngå prosjekter med det de opplever som altfor stor risiko, har Nærbø-entreprenøren nå et styrevedtak som sier at de ikke skal ha mer enn 30 prosent av omsetningen mot Statens vegvesen, skriver avisen.
Tall fra Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) viser at det er et høyt konfliktnivå knyttet til de store infrastrukturprosjektene. Norske selskaper har til sammen fem milliarder kroner utestående.
– Tallet EBA referer til er kravene fra entreprenørene mot Statens vegvesen. Erfaringen viser at det vi ender opp med å betale er langt lavere beløp. Det er vanskelig å tallfeste hva det reelle tallet er. Så for oss gir det ingen mening å krangle om tall, sier Bettina Sandvin, avdelingsdirektør i Vegdirektoratet til avisen.
Direktoratet deler EBAs bekymring om at konfliktnivået er høyt.
– Vi har dialog med bransjen om vi skal gjøre ting annerledes på de største kontraktene, sier Sandvin.
LES OGSÅ: Så mange tilbydere hadde Statens vegvesen i gjennomsnitt på sine kontrakter i fjor