Kontrollregningen avslørte ingen regnefeil. Kontraktsummen blir dermed den samme som anbudssummen, 126,337 millioner kroner, hvis oppdraget havner på Jæren. Ingenting tyder på noe annet. Klagefristen blir knapt brukt av noen, og nærmeste konkurrent lå 10 millioner kroner høyere enn Risa ved anbudsåpningen.
Utvidelsen skal skje ved at en ny sørgående kjørebane anlegges vest for dagens veg. Når denne er ferdig, overtar den trafikken i begge retninger mens nåværende E 39 blir bygd om. Ombyggingen blir litt mer omfattende enn vanlig fordi dagens to-felts veg er utstyrt med midtdeler. Noen kjempejobb blir det likevel ikkeå fjerne den. Midtdeleren består av betongelementer som ble montert lenge etter at vegen ble tatt i bruk.
Vegen går ikke langt fra Sandnes sentrum, likevel er det forholdsvis få kontruksjoner som blir berørt av utvidelsen. Det skal bygges en 56 meter lang bru for sørgående kjørebane, to underganger skal forlenges til 35 meters lengde og en overgangsbru skal forlenges til 60 meter. Den siste jobben blir ikke så komplisert. Brua ble opprinnelig bygd med tanke på framtidig forlengelse.
Omfattende støyskjerming inngår i entreprisen. De nåværende støyskjermene på østsiden av vegen kunne blitt beholdt hvis de hadde tilfredsstilt tidens krav. Det gjør de ikke. Alle gamle skjermer må derfor fjernes og erstattes av nye. Til sammen skal det settes opp mer enn fire kilometer støyskjermer.
Det er ingen delfrister, men Vegvesenet har satt noen viktige krav til måten arbeidet skal utføres på. Det skal ikke være anleggstrafikk i boligvegene vest for E 39. Entreprenøren må derfor bruke E 39 som adkomstveg. For at dette ikke skal føre til for store problemer for trafikken, kan det ikke være mer enn to forbindelser mellom E 39 og anleggsområdet samtidig.
Støyskjermene skal erstattes bit for bit. Entreprenøren kan ikke fjerne alle de gamle før de nye settes opp. Det hadde vært mest effektivt, men det hadde betydd lange perioder uten beskyttelse mot støy for dem som bor langs vegen.
Utvidelsen av E 39 finansieres over statsbudsjettet. Sandnes kommune har forskuttert en del av omkostningene for å komme i gang så fort som mulig. AnkoNova fra Stavanger er hovedkonsulent, men Vegvesenet har prosjektert noen av konstruksjonene selv.