Norske vegtunneler skal ifølge tunnelsikkerhetsforskriften innen 2019 oppgraderes for å sikre lavest tillatte sikkerhetsnivå. Grunnlaget for å komme fram til de riktige tiltakene legges i risikoanalysene som Statens vegvesen i samsvar med den samme forskriften er pålagt å utføre.
- Det er viktig å kartlegge tunnelene på forhånd slik at tiltakene blir riktige og at en ikke kommer i en situasjon der tunnelene ikke oppfyller minste tillatte sikkerhetsnivå, sier direktør i Vegtilsynet, Trude Tronerud Andersen.
Risikoanalysene i Region øst hadde mangler i alle trinn, fra beskrivelse av bakgrunn og formål til metodevalg, vurderingskriterier, identifikasjon av sikkerhetsproblemer, vurdering av sannsynlighet og konsekvens, evaluering av risiko mot kriteriene og foreslåtte tiltak.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Resultatet kan være manglende sikkerhetstiltak, feil sikkerhetstiltak og at en for relativt like tunneler får ulike sikkerhetstiltak.