Containeren er 53 fot lang og veier omtrent det samme som en aluminiumcontainer, men produksjonskostnaden er 40 prosent lavere.
Dette gir mer lønnsomme lastebil- og jernbanetransporter. Konstruksjonen er nominert til den internasjonale industriutmerkelsen Swedish Steel Prize 2002. Fire konstruksjoner konkurrerer om førsteprisen.
Jindo Corporation er en av verdens ledende containerprodusenter. De fikk interesse for høyfaste stål med god korrosjonsfasthet for noen år siden.
Beregninger viste da at de kunne oppnå betydelige vektreduksjoner sammenlignet med containere i konvensjonelt stål, uten at det ville gå ut over sikkerhet eller kvalitet.
Bedriften rettet inn utviklingsarbeidet mot en 53 fots modell, som først og fremst benyttes til lastbil- og togtransport. Transportene er ofte korte med mange innlastinger og løft, så slitasjen er stor. Her var det ytterligere inntjening å hente med det høyfaste stålet som er hardere enn vanlig stål og aluminium.
Vedlikeholdskostnadene vil kunne senkes vesentlig og den nye containeren er blitt ca. 70 prosent rimeligere å vedlikeholde.