Bymiljøetaten i oslo kommune reasfalterer veger og fortau i hovedstaden for millioner av kroner hvert år gjennom kontrakten som omtales som Asfaltplan. I år ble kontrakten tildelt Vaktmesterkompaniet AS, og nytt i årets asfaltplan har vært innslaget av rød asfalt i sykkelvegene.
Kontrakten er ikke ukjent for Vaktmesterkompaniet som var leverandør til Bymiljøetaten i 2013, men innslaget av rød asfalt i årets kontrakt har gitt avdelingen for Anlegg og asfaltering en ny utfordring denne sesongen!
Etter noen år med innstramming av kommunens budsjett for reasfaltering av veger og gang – og sykkelveger i Oslo, var det i år bevilget mer penger enn på lenge for reasfaltering av hovedstadens vegnett. Både bilister, syklister og fotgjengere har fått gleden av nye asfaltdekker rundt om i byen.
Sykkelvegene får rød asfalt
Tidligere ble sykkeltraséene i Oslo merket med maling, men etter en vurdering i etaten har de kommet frem til å benytte rød asfalt – slik som både Bergen og Trondheim har gjort det.
Rød asfalt har ifølge Bymiljøetaten lenger holdbarhet og mindre vedlikeholdsbehov, og produktet ble første gang tatt inn i kontrakten i 2015.
Strekningene som skal asfalteres med rød asfalt bestemmes av Sykkelprosjektet i Oslo. Her planlegges og prosjekteres de ulike strekningene, før det sendes over til Bymiljøetaten for gjennomføring. Planene fra Sykkelprosjektet innlemmes i det ordinære arbeidet med reasfaltering i Oslo.
Kortreist asfalt
Frem til i år har ikke rød asfalt vært tilgjengelig hos lokale leverandører i Østlandsområdet. Den røde asfalten har kun vært å få tak i fra asfaltverk i Larvik.
I forkant av årets anleggsesong ble det klart at Feiring Asfalt ville produsere rød asfalt.
Vaktmesterkopaniet er inne i de siste månedene av årets Asfaltplan, og så langt er det lagt svimlende 25.000 tonn asfalt totalt. 5 720 tonn er lagt i røde sykkelstier rundt om i byen. Det er blitt reasfaltert strekninger i 70 gater, men enda er de ikke helt i mål.