Risas ledelse er betryggende. Bjelland holder andreplassen med 252 mill. Nr. tre er Vassbakk & Stol med 277,1 mill.
Et arbeidsfellesskap mellom Implenia og Stangeland Maskin driver Eiganestunnelen, men har neppe særlig mulighet til å få kontrakten på dagsonen med et anbud på 277,8 mill.
Bertelsen & Garpestad er nr. fem med 282,2 mill. Siste anbyder er et arbeidsfellesskap mellom Kruse Smith og Rygg Maskin som vil ha 302,9 mill.
Godt fornøyd
Prosjektleder Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen er godt fornøyd med oppslutningen om konkurransen. - Flere av prisene ligger godt under byggherreoverslaget, sier han.
Dagsonen består av 700 meter ny fire-felts E39. På strekningen skal det anlegges et to-planskryss som betår av en rundkjørig i bru over E39 med av- og påramper og armer mot lokalvegnettet. Til sammen skal det anlegges 1 500 meter ramper og sekundærveger.
Entreprisen omfatter også en ny bru over E39.
430 000 kbm må vekk
Dagsonen vil ligge mye lavere enn terrengnivået i dag. Det medfører et betydelig masseuttak. Ikke mindre enn 230 000 kbm skal sprenges og 200 000 kbm skal graves ut.
For øvrig skal det bygges 5 000 kvm tørrmurer og 3 200 betongmurer, det skal slås ned 2,9 km stålrørspæler, det graves 9,3 km grøfter og legges ned 5 km drensledninger og 5,6 km VA-ledninger.
Jobben må være fullført innen 1. mars 2019. Eiganestunnelen er planlagt åpnet sent samme år.