Aker Kværner Powergas er et av de mest lønnsomme selskapene i Aker Kværner konsernet.
På grunn av ingeniørmangelen i Norge og en stadig økende oppdragmengde på hjemmemarkedet, skal kapasiteten fordobles de nærmeste årene.
2500 indere
Innen 2010 skal antallet ingeniører ved Røkkes Mumbai-kontor overstige 2500.
Dermed vil inderne utgjøre over 10 prosent av Aker Kværners 24 000 ansatte.
De indiske ingeniørene har fått øynene opp for olje- og gassvirksomheten.
Mer olje
– I dag dreier rundt 20 prosent av virksomheten vår seg om olje- og gassutvinning. Men snart skal nesten halvparten av arbeidet vårt være innenfor petroleumsbransjen. Vi ser store muligheter innen oppstrømsvirksomhet, både i Norge og, ikke minst i India. Det er mange spennende oppdrag i Norge, men det er fremdeles hjemmemarkedet som er viktigst for oss. Det vil det alltid være, sier administrerende direktør sier dr. S. Rama Iyer i Aker Kværner Powergas.
Reddende indere
Iyer kjenner til den norske ingeniørmangelene. Og han tror indiske ingeniører kan bli redningen for Norge.
– I India utdanner vi 350 000 ingeniører i året. Derfor vil det aldri bli problemer for oss å finne kvalifisert personalet.
Lav alder
Som i resten av indisk næringsliv, er det unge folk som jobber ved Aker Kværner Powergas. Gjennomsnittsalderen er 32 år, og hele 46 prosent av ingeniørene er under 35 år. Bare to prosent av de ansatte er over 55 år. I følge dr. Iyer er det både fordeler og ulemper knyttet til dette.
– Våre ansatte har mindre erfaring enn norske ingeniører, men de har utrolig entusiasme og læringsvilje. Den største utfordringen er faktisk å hele tiden gi dem spennende nok utfordringer for at de ikke skal kjede seg.
Sexy
Interessen for olje- og gassvirksomheten blant unge indere er ikke helt på topp.
–Som i de fleste andre land, er det selvsagt IT som er det mest sexy yrket. Folk i India har ikke den samme kjennskap til olje- og gassutvinning som dere nordmenn. Derfor er det viktig å tilby gode vilkår og spennende oppgaver – som for eksempel å reise til Norge, sier Iyer.
De indiske ingeniørene har stått for tegningen av landanlegget til Ormen Lange. Nå står Gjøa-plattformen på 20.000 tonn for tur.