Oppkjøpet av de to verftene i Saint-Nazaire og Lorrent skjer ved at opprettes et selskap hvor Aker yards har 75 prosent av aksjene mens Alstom beholder 25 prosent.
Aker Yards betaler 50 millioner euro, eller ca. 400 millioner kroner for aksjene.
Alstom betaler
Avtalen innebærer at Aker Yards overtar de resterende 25 prosent av aksjene i 2010 for 125 millioner euro, en milliard kroner, dersom virksomhetene går tilfredsstillende.
Forutsetningen er at frem til 2010 er det gjenomført et effektiviseringsprogram, Marine 2010, som skal gi lønnsomme verft.
Alstom må spytte inn 350 millioner euro i selskapet for å få det på bena innen Aker Yards overtar alle aksjene.
Styrker cruise
De to franske verftene har lenge vært spesialister på å bygge cruiseskip og andre spesialfartøyer. Ved at disse nå kommer inn under Aker Yards vinger, med sine 13 verft i Norge, Finland, Polen, Romania, og Tyskland, er muligheten for å samordne ressurser gode.
Særlig regner Aker Yards og Alstom med at posisjonen i cruisemarkedet er styrket.
Kontraktsforpliktelsene på skip som i dag er under bygging på verftene, beholdes av Alstom. Selve byggingen blir gjennomført av verftene som en underleverandør til Alstom.