Clio III har stor plass inne i beskjedne ytre mål, fem stjerners sikkerhet testet ved EuroNCAP, nytt hjuloppheng basert på rallyteknikk, bensin- eller dieselmotor; alt til det importøren mener vil bli en hyggelig pris.
Det er rart, men Renault har vel aldri helt slått gjennom i Norge. Peugeot har, så det suser, men Renault ble hengende litt etter med gamle modeller. Nå er de på høyden og vel så det, men det tar tid å snu inngrodde meninger.
Kraft i massevis
Clio III leveres nå med en 1,5 liters moderne diesel der du kan velge mellom versjoner på 70, 85 og 105 hk, altså fra 75 kW og nedover.
Som vanlig er for moderne flerinjeksjons turbomaskiner ligger dreiemomentet høyt alt i den svakeste motoren, og går fra +200 Nm og oppover. Forbruket er svært lavt for den minste, og behagelige 0,55 l/mil for den mellomste.
Formel-erfraring
Fabrikken hevder at de har lært en god del, ikke minst om applisert materialteknikk, av deltagelsen i Formel 1. Der har jo Renault gjort det bra i det siste og har fratatt Ferrari ledertrøya.
Et poeng angående de nye dieselmotorene: Hadde myndighetene våknet og begynt å beskatte utslipp snarere enn effekt, så ville startprisen ha vært behagelig lav også.
Slik direktoratene og Stortinget har kludret det til, betaler du skyhøy avgift for 30 ekstra hk, hk som gir deg økt forbikjøringstrygghet opp de seige bakkene der du ligger og peser bak et 40 tonns monster.