BYGG

Rør i rør-metoden reduserer faren for brann i motor

Påbudt på skip, ikke vurdert for vogntog.

For å forhindre brann i motoren på kommersielle skip er alle brennoljerør doble. Den samme brannforsikringen er ikke i bruk på tunge kjøretøy.
For å forhindre brann i motoren på kommersielle skip er alle brennoljerør doble. Den samme brannforsikringen er ikke i bruk på tunge kjøretøy. Bilde: Torgersen Hans O
21. aug. 2013 - 06:45

Til tross for at doble brennoljerør er påbudt på skip, finnes det ikke liknende krav til vogntog eller busser.

– Rør i rør-metoden vil redusere sjansen for brann i motoren, sier senioringeniør Asbjørn Hagerupsen i Vegdirektoratet.

Likevel vurderer ikke veimyndighetene å innføre krav om metoden til vogntog på norske veier.

Strenge krav på skip

Kravet til å ha doble brennoljerør som standard på alle kommersielle skip er internasjonalt, i tillegg til internkrav hos Det Norske Veritas.

Kravene sier at systemet i tillegg til doble rør, må ha en varselalarm som går av ved eventuelle skader i det innerste røret.

– Det betyr at all lekkasje som kan oppstå i det innerste røret vil samles i en tank som setter i gang en alarm. Målet med denne tanken er ikke å få samlet opp lekkende olje, men å få alarmen til å gå så lekkasjen kan oppdages så raskt som mulig, sier Tuva Flagstad-Andersen, avdelingsleder for maskineri og systemer hos Veritas.

Om et skip skulle vise seg å mangle doble rør vil det stoppes i havn og ikke slippes ut igjen. Flagstad-Andersen forklarer at hensikten med rør-i-rør-metoden er å redusere risikoen for brann i motoren.

– Når oljen kommer med høyt trykk på de varme flatene, er risikoen for brann såpass stor at doble rør er nødvendig. Risikoen for store branner er mye større om det ikke er doble rør og utfallet kan bli katastrofalt, sier hun

Les også: Isolasjonen i mange norske tunneler kan gi cyanidforgiftning

Ikke aktuelt

Hagerupsen i Vegdirektoratet sier rørsystemet ikke har blitt vurdert for vogntog og tunge kjøretøy i Norge.

– Det finnes ikke noen forskrift internasjonalt på at det skal være doble rør verken i buss eller lastebiler. Det er heller ikke noe vi har diskutert her hos oss, sier han.

Hagerupsen bekrefter at flere branner i vogntog de siste årene har oppstått i motoren, men sier det er flere måter å forhindre motorbrann på enn doble dieselrør.

– Det er minst like viktig med godt vedlikehold av motoren som riktig innfesting av rør og renhold av motor.  Det er sjeldent at det blir oppstår brann på grunn av materialtretthet, det er vanligere at det skyldes dårlig vedlikehold, sier han.

Hagerupsen legger likevel ikke skjul på at doble rør vil øke brannsikkerheten ytterligere.

– Ideen med rør-i-rør hadde redusert brannrisikoen. Men det ville vært en enorm omveltning å endre alle motorene på vogntogene vi har på norske veier, sier han.

Les også:

Etterlyser brannvarslere i tunneler

Derfor tar vogntog fyr

Slik sikret de dødstunnelen gjennom Mont Blanc  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.