NYHETER

Rørene under E6 blir skiftet ut

Stikkrenner og overvannsledninger under en del av E6 i Ullensaker kommune holder ikke lenger mål. Standarden er dårlig og kapasiteten for lav. Nå tar Vegvesenet fatt i problemet. I løpet av halvannet år blir rørene utbedret.

Brua som fører jernbanen over E6 sør for Jessheim ligger like ved Langeland, som er nordre endepunkt for strekningen som skal få nye rør. (Foto: Google)
Brua som fører jernbanen over E6 sør for Jessheim ligger like ved Langeland, som er nordre endepunkt for strekningen som skal få nye rør. (Foto: Google)
28. mars 2014 - 08:47

Jobben har nylig vært ut på anbud. Konkurransen ble svært jevn, mindre enn 6 promille skiller de to laveste anbudene. Det laveste er gitt av Peab. Det er på 40,228 millioner kroner. Rett bak følger det danske firmaet Østergaard med 40,466 mill. Tredje og siste anbyder er Huser Entreprenør fra Ullensakers nabokommune Gjerdrum, som vil ha 44,887 mill. for jobben.

- Stikkrenner og overvannsledninger har ikke tilstrekkelig kapasitet til å ta unna dagens nedbørmengder, sier byggeleder Odd Erik Delbekk i Statens vegvesen. - Mange av rørene er i dårlig forfatning. De blir enten skiftet ut eller rehabilitert med strømper.

- Har de dårlige rørene ført til noen alvorlige problemer?

- Nei, ikke hittil. Vi vil rette opp forholdene før det skjer noe alvorlig.

- Hvordan vil trafikantene merke arbeidet?

- De vil ikke merke det. Trafikken skal gå uhindret på E6 i hele anleggsperioden, sier Delbekk.

Arbeidet skal utføres mellom Kløfta og Langeland sør for Jessheim. Strekningen er knapt 7 km lang.

Total rørlengde er ca. 3,2 km. Vegvesenet regner med at arbeidet blir utført med både rørpressing, boring og tradisjonell graving. Arbeidet vil foregå på dybder ned til 8 meter under terrengnivå. På så store dybder må pressegropene sikres med spunt.

Innen 15. oktober neste år må jobben være fullført.

 

 

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.