Mens bilgigantene i USA nøler med omleggingen, kaprer småselskaper markedsandeler.
Bright Automotives viste fram sin nye hybridbil Bright IDEA under EVS24-messen i Stavanger.
Dobbel motor
De hevder å kunne spare storkunder for millioner av dollar i bensinregninger for sin bilflåte.
IDEA blir drevet av en 10 kW elmotor plassert bakerst i bilen de første 48 km, før bensinmotoren framme tar over. Det tar 4-6 timer å lade bilen i USA, omtrent halvparten i Norge, ifølge Bright.
– Ingen har bygd en slik ladbar hybridbil for det kommersielle markedet før, sier visemarkedssjef Lyle Shuey i Bright Automotive til Teknisk Ukeblad.
Fleksibel
Han sikter til det amerikanske markedet, for bilen er designet for også å passe inn i det europeiske markedet, forteller selgerne.
Bilen er laget i nært samråd med håndverkere og andre bilbrukere. For eksempel blir passasjersetet lett til et bord, slik at man kan gjøre kontorarbeid i bilen.
Det skjer svært mye i USA for tiden, mener Shuey.
– USA har nådd et vendepunkt. Vi må finne nye transportløsninger. Det er nye biler som Chevrolet Volt og Toyota Prius eksempler på, sier Shuey.
Les også: Think skal produsere biler igjen
Effektiv
Bilen ble også framhevet av Amory Lovins ved Rocky Mountain Institute da han holdt en tale om sine visjoner for framtiden under EVS-messen i Stavanger.
– Den er tre ganger mer effektiv enn en vanlig amerikansk bil, sa Lovins, som er opptatt av at USA kan kutte enorme drivstoffmengder med enkle metoder som å bli mer effektive.
Bright IDEA er et av mange tegn på at denne utviklingen er i gang, mente Lovins.
– Dette viser at det kan skje fort, sa Lovins fra talerstolen, med foilen av Bright-bilen i bakgrunnen.
Kunder klare
Bright Automotives mener firmabilmarkedet er et klokt sted å begynne for å få fart i hybridsalget.
– Da kan vi få ut mange biler på kort tid. Se på storkunder som Verizon og Comcast, bedrifter som har 30.000 biler i sin park. Det er dit vi vil, sier Shuey, som forteller at Bright alt har inngått noen kontrakter.
Bilen skal leveres fjerde kvartal 2012, og planen er å produsere 50.000 av den årlig.
– Vi har kunder som vil kjøpe denne, og de vil ha den nå, sier Shuey.
Store endringer
Bensinprisene er en hodepine for mange arbeidsgivere, mener han.
– De kjører 10-15 miles per gallon nå, mens vi kan gi dem 100 miles, sier Shuey.
Bright har opplevd store endringer i USAs politikk siden de startet opp i januar 2008.
– Energidepartementet har ikke fokusert på dette før. Nå gjør de det, sier Shuey.
– Vi tror vi kan være et eksempel på hvordan småbedrifter kan endre framtiden. De store bilprodusentene tar ikke dette ansvaret, legger han til.
Les også: Vær-Siris nye elbilvenn