Fergeleiet som fikk avløsning tilfredsstilte ikke tidens krav. Oppstillingsplassen var liten og dårlig tilpasset dagens trafikk, og fergebåsen kunne ikke utvides. Innseilingsforholdene var dårlige, og det var for trangt for større ferger enn den som trafikkerer Røst i dag.
Behovet for utvidelse er en konsekvens av utviklingen på Røst. Det er nå en av landets viktigste fiskerikommuner, først og fremst på grunn av tørrfiskproduksjonen. Ingen annen kommune har så stor eksport målt pr. innbygger. All tørrfisken sendes ut av landet på lastebiler.
Det nye fergeleiet ligger på Tjyvsøya. Den har forbindelse via fylling og småbruer til Røstlandet, som er hovedøya i kommunen. Piren på det nye fergeleiet er 74 meter lang, fergekaibrua er 18 meter lang og 9,3 meter bred. Minste dybden i innseilingen er 7 meter over middelvannstand. Oppstillingsplassen har en kapasitet på 24 personbilenheter. Dessuten er det plass til langtidsparkering for 15 biler.
Den nye fergekaibrua har tilstrekkelig bredde til at neste generasjon ferger kan ta den i bruk. Inntil videre er det ferga «Røst» som opprettholder forbindelsen mellom kommunen den er oppkalt etter og fastlandet. Den har en kapasitet på 50 personbilenheter og 250 passasjerer. Fire timer tar overfarten mellom Røst og Bodø. Ferga anløper også Værøy og Moskenes i Lofoten.
Anleggsomkostningene for det nye fergeleiet kommer på ca. 40 millioner kroner. I denne summen inngår oppgradering av 800 meter kommunal veg. Denne vegen har nå fått et to meter bredt fortau.
Kostnadene ligger 10 prosent høyere enn overslaget som ble gjort da kontrakten ble underskrevet. Overskridelsen skyldes dårlige grunnforhold.
Det nye fergeleiet er prosjektert av Statens vegvesen og bygd av Mesta. Omkostningene dekkes av riksvegmidler. Den offisielle åpningen finner sted 7. august.