De store glimrer med sitt fravær. Blant riksentreprenørene er det bare Mesta som har gitt anbud, men konkurransen er det ingen ting å si på. Flere anbud ligger godt under byggherrekalkylen. Byggeleder Martin Engum er forståelig nok godt fornøyd med både prisnivået og deltakelsen.
Dette er rekkefølgen bak lederen:
Johs. J. Syltern fra Åfjord 99,7 mill.
Tore Løkke fra Åfjord 107,3 mill.
Contexo fra Hønefoss 108,8 mill.
Mesta 119,8 mill.
Tverås Maskin & Transport fra Stjørdal 120,2 mill.
M3 Anlegg fra Bodø 128,1 mill.
Lesja Bulldozerlag 160,6 mill.
Det er seks parsellene som skal utbedres. Alle ligger i Steinsdalen. Ytterpunktene er Osen sentrum i vest og Almlifossen i øst. Avstanden mellom dem er 16,5 km.
Standarden er utilfredsstillende på hele strekningen, men økonomien tillater ikke en generell oppgradering, derfor blir bare de verste bitene tatt.
Den nye vegen får en asfaltert bredde på 6,5 meter. I kommunesentret i Osen skal det anlegges et 160 meter langt fortau. I forbindelse med det skal det settes opp en støtemur på 200 kvm.
Entreprisen er et delprosjekt i vegpakken Fosenvegene. Den som får kontrakten, må fullføre jobben innen 1. mai 2020.
Den romslige byggetiden har sammenheng med at omkjøringsmulighetene er dårlige. Entreprenøren må derfor regne med mye trafikk i anleggsområdet. Desuten er det noen områder med dårlige grunnforhold.