Rotsethorntunnelen er klar for oppgradering

Den 4020 meter lange Rotsethorntunnelen på Sunnmøre er den neste som står for tur for oppgradering. De som er interessert i jobben, må regne ferdig innen 8. mai.

Dette er søndre portal til Rosethorntunnelen. Strekningen herfra og inn til midten ble åpnet så sent som i 2004, likevel trengs det nå omfattende oppgradering av det elektriske utstyret.
Dette er søndre portal til Rosethorntunnelen. Strekningen herfra og inn til midten ble åpnet så sent som i 2004, likevel trengs det nå omfattende oppgradering av det elektriske utstyret. Foto: Google
20. mars 2018 - 00:20

Tunnelen ligger i Volda kommune. Den inngår i E39. Drivingen av tunnelen skjedde i to etapper. Den første delen ble åpnet i 1999, den andre i 2004.

Tunnelsikkerhetsforskriften trådte i kraft i 2007. Alle tunneler som er åpnet senere, har tilfredstillende standard.

Selv om omrent halvparten av Rotsethorntunnelen ble åpnet bare noen få år tidligere, blir jobben omfattende. Det meste av elektriske anlegget, inkludert føringsveger og tekniske bygg skal oppgraderes.

Hvor mye nytt elektrisk utstyr som skal inn er foreløprig uklart. Oppdraget er en totalentreprise. Det blir dermed i stor grad opp til entreprenøren å bestemme hvordan tunnelen skal utrustes.

 

PE-skum erstatter Giertsen-duk

 

I dag er det et teknisk bygg i dagen ved hver portal. Disse skal utvides. Det blir også etablert to nye inne i tunnelen. Totalt skal det sprenges 5 000 kbm. Det skal også settes ca. 1 100 sikringsbolter.

Vann- og frostsikringen blir skiftet ut. I dag er tunnelen sikret med 4 000 kvm Giertsen-duk. Den skal demonteres og erstattes med omtrent dobbelt så mye brannbeskyttet PE-skum.

Byggeleder Rolf Stormo i Region midt gir denne begrunnelse for overgangen til PE-skum: - Giertsen-duk er ikke beregnet på så store trafikkmengder som vi venter i denne tunnelen i framtida.

 

270 meter lang rømmingsveg

 

Rotsethorntunnelen ble etablert for å avløse to rasfarlige strekninger. Da den ble forlenget, ble 270 meter av den nesten overflødig, men disse metrene ble beholdt som en arm til Grevsneset hvor det er noen få hus.

- Har dere vurdert å betale beboerne på Grevsneset for å flytte slik at Vegvesenet slipper å opprettholde denne armen?

- Nei, det har vi ikke. Vi trenger armen som rømmingsveg hvis det skulle skje en ulykke, sier byggeleder Stormo.

Anleggstart er planlagt rundt månedsskiftet august/september. Arbeidet skal foregå om natten. De første månedene blir det kolonnekjøring gjennom tunnelen mellom kl. 19 og kl. 22.30 og mellom kl. 4 og kl. 07.30. Mellom kl. 22.30 og kl. 4 blir det helt stengt. Etter 1. desember blir det noen få kolonner om natten.

15. juni neste år må jobben være fullført.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.