Tunnelen ligger i Volda kommune, og inngår i E39. Drivingen av tunnelen skjedde i to etapper. Den første delen ble åpnet i 1999, den andre i 2004. Nå skal det gjøres omfattende arbeider på tunnelen.
Oppgavene som skal gjøres:
-Det meste av det elektriske anlegget skal skiftes ut.
-Sprenge to nisjer for tekniske bygg inne i tunnelen.
-Bygge tekniske bygg inne i tunnelen.
-Montere vannsikring i deler av tunnelen.
-Etablere videoovervåking med direkte kontakt til Vegtrafikksentralen.
-Montere nytt rekkverk i tunnelåpningene.
-Støype betongrekkverk der dette mangler.
-Montere trafoer i tekniske bygg inne og utenfor tunnelen.
-Framføring av høyspent i samarbeid med Mørenett.
LES OGSÅ: Rotsethorntunnelen er klar for oppgradering
– Nå skal vi kontrollregne tilbudene. Vi legger opp til å skrive kontrakt før sommerferien, forteller assisterende prosjektleder, Arne Ola Stavseng i Statens vegvesen i en pressemelding.
Man planlegger å starte opp arbeidene i månedsskiftet august/september i år, og skal være ferdig i løpet av juni 2019.
Her er tilbudene:
K.A. Aurstad AS, BKK Enotek AS og Norsk Bergsikring AS: 88.796.820
BMO Entreprenør AS: 100.085.371
Mesta AS: 105.934.498,63
One Nordic Kraftmontasje AS: 114.409.345