Til tross for den høye prisen er det noen som synes den er for lav. ABB mente at hverken Roxel Group eller Scanmatic Elektro, som ga de to laveste anbudene, kunne oppfylle vilkårene i kontrakten med de prisene de forlangte.
Sammen med Magnus M. Thunestvedt fra Bergen ga ABB ga det tredje laveste av 8 anbud. Etter at Vegvesenet hadde gitt sin innstilling, bestemte ABB seg for å klage på den. Klagen ble ikke tatt til følge, og Roxel Group får jobben. Kontrakten blir trolig underskrevet før måneden er omme.
Roxel Group arbeider med automasjon, elektro og sikkerhetssystemer til lands og på oljeinstallasjoner. Firmaet har aldri vært med på denne typen prosjekter før. Det er en formidabel oppgave det nå skal gi seg i kast med.
Ryfylketunnelen er den lengste tunnelen i Ryfylkes fastlandsforbindelse. Den får fire felt fordelt på to løp, som begge blir 14,3 km lange. Det gjør den til verdens lengste undersjøiske vegtunnel når den blir ferdig i 2019. Den blir 3,7 km lengre enn tunnelen under Tokyobukta, som er den lengste undersjøiske vegtunnelen i verden i dag.
Framdriften i tunnelen er upåklagelig til tross for varierende fjellkvalitet. AF Gruppen og det sveitsiske firmaet Marti nærmer seg hverandre fra hver sin side. De har nå drevet ca. 60 prosent av tunnelen. Gjennomslag er ventet sommeren neste år.