Like etter klokken 09 torsdag morgen har den brennende tråleren kantret. Det viser NRKs livesending fra stedet.
Politimester Ole Sæverud forklarer på en pressekonferanse klokken 09.00 torsdag morgen at de ønsket at tråleren skulle kantre, og at man har jobbet gjennom natten for å få tråleren under vann.
– Det kan hende mye av dieselen har brent opp i løpet av natten, hva som er igjen i tankene vet vi ikke. Det er en viss forurensingsfare her, men vi vurderte det slik at forurensingsfaren var større om den eksploderte. Derfor jobbet vi for å få den under vann, sa Sæverud på pressekonferansen.
Det er fortsatt fare for at amoniakktanken om bord eksploderer, men faren skal være mindre nå fordi båten kjøles ned.
Ifølge beredskapsdirektør Johan Marius Ly i Kystverket inneholder skipet omlag 200 kubikkmeter dieselolje, altså 200.000 liter, melder NRK.
På spørsmål om hvorfor det er så vanskelig å slukke en brann ombord et fartøy som ligger til kai, svarte politimesteren følgende:
– Det er veldig høy varme ombord, det er mange rom, mange kjemikalier og det er vanskelig å få slukkemidler inn der det brenner. Det er langt vanskeligere å slukke en brann her enn i et hus, sa Sæverud på pressekonferansen, og la til at de antar at en del av stålet innvendig har smeltet i brannen.
Ifølge NRK har brannvesenet uttalt at brannen startet på grunn av sveisearbeid bak i båten, som spredte seg til fiskegarn om bord i den russiske tråleren Bukhta Naezdnik.
Politiet ville ikke bekrefte disse opplysningene på pressekonferansen.
– Det har vært en type arbeid på båten i går. Alt dette må vi avklare med personellet, sa Sæverud på pressekonferansen torsdag morgen, og la til at politiet har satt i gang innledende etterforskning av årsaken til brannen.
Må slokke forsiktig
Nesten 19 timer etter at brannen om bord i den russiske tråleren Bukhta Naezdnik brøt ut, arbeidet nødetatene i Tromsø fremdeles med å holde kontroll på åpne flammer.
– Vi kan ikke bruke så offensive slokkemetoder som vi ellers kunne ha gjort av hensyn til nærheten til sykehuset. Når vi pøser vann rett på brannen, drives røyken opp mot sykehuset, og det kommer inn i ventilasjonsanlegget der med de følgene det kan risikere å gi, sier operasjonsleder Beate Helberg i Troms politidistrikt til NTB ved 5.30-tiden.
Forsyningsskipet Strilborg ble ved 0.30-tiden natt til torsdag plassert ved havaristen for å pøse på vann med vannkanon. De kraftige kanonene kunne imidlertid ikke bare rettes mot flammene da det drev røyken oppover mot sykehuset. Vannmassene ble også rettet mot skroget for å kjøle ned metallet.
Tråleren ligger til kai i Breivika havn i Tromsø. Politimesteren i Troms politidistrikt beordret klokka 23 onsdag kveld at alle beboere innenfor en radius på 300 meter fra den brennende tråleren skulle evakueres. I alt 92 personer var evakuert, ifølge politiet. Sammen med Sivilforsvaret ble beboere hentet fra boligene sine og overlatt til Tromsø kommunes folk som tok videre hånd om dem.
Flere skoler holder stengt på grunn av brannen, og sykehusansatte har problemer med å komme seg på jobb på grunn stengte veier i området.
USA: Milliardkrav etter brokollaps
Vil pågå lenge
Problemer med å få kontroll over flammene og frykten for at varmen skal få en stor ammoniakktank til å eksplodere var bakgrunnen for å beordre evakuering. Videre gjennom natten har slokkearbeidet pågått, men kraftig røykutvikling hemmer arbeidet. Eksplosjonsfaren torsdag morgen beskrives som mindre farlig.
– Slik slokkearbeidet må gjøres nå, vil denne brannen pågå lenge, minst ut dagen, sier operasjonslederen.
Breivika havn ligger sentralt i Tromsø. Brannen og den kraftige røyken har ført til stenging av flere veier, noe som trolig vil påvirke morgentrafikken i Tromsø. Med umiddelbar nærhet til universitetet i byen, sykehuset og flere store arbeidsplasser vil mange bli direkte berørt.
Politiet har vurdert både å senke skipet og å slepe det fra kai. Nå er håpet at skipet vil kantre og synke av seg selv.
– Vi kjøler ned og stabiliserer. Det hadde vært ønskelig om båten sank. Men det er ikke slik at brannvesenet aktivt prøver å få det til. På grunn av faren for røykutvikling kan vi ikke gjøre mer nå, sier operasjonsleder Karl Erik Thomassen i Troms politidistrikt til NRK.
– Håper den krenger
Tromsø kommune har bedt folk over hele byen om å lukke vinduer for ikke bli eksponert for den potensielt giftige røyken.
Brannvesenet har vurdert å trekke skipet vekk fra kaia, men har frykter dette vil ha negative konsekvenser. Det er også blitt vurdert å senke skipet ved kaia, men onsdag kveld hadde ikke nødetatene det nødvendige materiellet for å utføre dette.
Torsdag morgen lå Bukhta Naezdnik tungt over på den ene siden etter å ha blitt pøst med tusenvis av liter vann de siste timene.
– Vi håper egentlig nå at tråleren skal krenge over ved kaia. Det vil lette slokkearbeidet, sier Helberg.
Brannen skal ha startet da hydraulikkolje og trålposer i baugen av tråleren skal ha tatt fyr. Siden spredte flammene seg videre til hele skipet. Natt til torsdag så brannen ut til å spre seg lenger bakover i skroget før det på morgenkvisten på nytt blusset opp i åpne flammer foran i baugen.
Bane Nor vet ikke hva som startet kabelbrann