Et passasjerfly i teknologisk ypperste klasse. Russisk sivil luftfarts store stolthet.
Det var blant ordene statsminister Dimitrij Medvedev brukte da han onsdag var med på utrullingsseremonien for Irkut MC-21.
Som A320/B737
Versjonen som ble vist fram for første gang, er MC-21-300 med plass til 181 passasjerer (én klasse med 32 tommer «pitch»).
Dette er er altså et passasjerfly i samme klasse som Airbus A320 og Boeing B737-800.
Medvedev sa at det er «en viss interesse» for flyet, men innrømte samtidig at det gjenstår mye jobb for at MC-21 skal spille noen rolle i det globale markedet.
Foreløpig har selskapet bestilling på 175 fly, i all hovedsak fra russiske operatører.
Og for å fortsette sammenligningen med de to gigantene: 175 fly tilsvarer kun omtrent to måneders produksjon til sammen av B737- og A320-serien for Boeing og Airbus.
- På CV-en har de jagerflyene Zero og snart F-35: Nå bygger de Japans første passasjerfly på over 50 år
Forsinkelser
De første flyene utstyres med Pratt & Whitneys girede turboviftemotorer, PW1400G, med 138 kN skyvkraft.
GKN Aerospace Norway på Kongsberg er eneleverandør på akslinger og «turbine exhaust case» (TEC) på disse motorene.
Det er russiske motorer på vei også: Aviadvigatel PD-14.
Forsinkelser er ikke helt uvanlig i denne bransjen. Etter den opprinnelige planen skulle flyet vært i lufta for to år siden og leveransene skulle startet omtrent på denne tida.
Så sent som i fjor høst annonserte Irkut at det første testflyet skulle fly første gang i midten av 2016. Nå er jomfruferden utsatt til 2017.
Dersom test- og sertifiseringsprogrammet følger timeplanen uten flere forsinkelser, kan lanseringskunden Aeroflot ta levering av sitt første fly mot slutten av 2018.
- Første PW1000 i trafikk: Dette flyet skal spare Lufthansa for 15 prosent drivstoff
Bygger Sukhoi-jagerfly
Irkut Corporation er et av datterselskapene til det statseide selskapet United Aircraft Corporation (UAC) og ble i juli 2007 valgt til å lede MC-21-programmet.
Irkut har også vært underleverandør til Airbus A320-familien siden 2004.
Fabrikken i Irkutsk, en av de største byene i Sibir, har produsert fly siden 1934. I dag produserer de kampflyene Su-30MK og Su-30SM og treningsflyene Yak-130 og Yak-152 ved siden av den nye sivile produksjonslinja.
Den er dimensjonert for å kunne ferdigstille 70 MC-21 i året.
En 8,5 meter kortere 200-versjon med plass til 165 passasjerer og noe større rekkevidde er også planlagt.
Karbonfiber-vingene og skrogdelene produseres av andre UAC-selskaper: Aviastar-SP og det nye selskapet AeroKompozit.
Flyet består av cirka 30 prosent komposittmaterialer, ifølge Irkut.