I 2060 må kollektivtransporten være dimensjonert for 600 millioner reiser.
– Det forutsetter helhetlig planlegging, sterk gjennomføringsevne og en finansieringspakke som sikrer at tilbudet er på plass før kapasiteten er sprengt, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter under Ruters presentasjon av strategidokumentet for 2016.
Se grafikk: Slik vil transportetatene utvikle trafikken i hovedstaden


Kritisk med ny tunnel
Dersom ingen nye tiltak iverksettes i Oslos kollektivtransport kan vi forvente 240 millioner nye bilreiser i 2060.
– Det må vi forhindre, og for å forhindre det må vi gjøre nødvendige investeringer i kollektivtrafikken nå, sier Jenssen.
Han legger til at Ruter i fremtiden ser vi for seg at metro og jernbane fortsatt frakter de store menneskemengdene inn til Oslo og gjennom byen, men også tar mer trafikk på tvers av byen.
– Trikkens rolle i bygatene og i egne traseer er styrket med nye effektive linjer, og bussen betjener enda flere forbindelser i regionen. Det er blitt lettere å gå og sykle på korte og mellomlange reiser, og sykkeltilbudet er integrert i kollektivtilbudet, sier han.
Jenssen er ikke i tvil om hvor man bør starte for å nå dette målet:
– De prosjektene det haster mest å realisere er Fornebubanen og ny metrotunnel gjennom Oslo, sier han.
Les også: Dette systemet blir påbudt i alle norske biler
Samordning av prosjekter
Jenssen mener det er viktig å samordne store prosjekter, og foreslår derfor en samordning mellom ny metrotunnel, og nye jernbanetunneler i sentrum.
– Staten har en nøkkelrolle her. De må sikre at prosjekter med høy samfunnsøkomisk verdi prioriteres, og realiseres raskt for å redusere samfunnstap, sier han.
Ruter anbefaler derfor en samlet finansieringspakke.
Les også: Med disse på plass tør de færreste å råkjøre over Øresundsbroen
Mange investeringer
At det haster med både Fornebubanen og ny metrotunnel er samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby, helt enig i.
– Det er mange store, tunge investeringer som må gjøres på ganske kort tid, og dette er to av de mest kritiske å få på plass. Vi trenger kraftigere finansieringspakker enn vi har hatt frem til nå, som tar høyde for at det koster penger å drive prosjekter, ikke bare bygge de, sier hun.

.jpg)
Melby er glad den borgerlige regjeringen har sagt seg villig til å betale 50 prosent av Fornebubanen.
– Det er en veldig god start. For å få et godt tempo på disse prosjektene er det viktig at staten forplikter seg tidlig, sier hun.
Les også: Vegvesenet skroter IBMs bompengeløsning