I januar førte kraftig snøfall og kulde til at busstrafikken i Oslo ble lammet.
To Unibuss-kontrakter var spesielt hardt rammet. Selskapet drifter 183 Solaris-busser i indre by og 76 MAN-busser i Oslo nordøst.
Nå sier Ruter og Unibuss til NRK at de har tatt grep for å hindre nytt kaos til vinteren. Unibuss skal installere varmeapparater drevet av biodiesel på alle bussene i indre by, slik at ikke batteriet i elbussene tappes så raskt på de kalde dagene.
![Teknisk Museum](https://images.gfx.no/80x/2872/2872884/TM_logo20_primaer_black.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy330,cw3000,ch1000,2000x/2869/2869673/816A0792.jpg)
– På de virkelig kalde dagene så vi at rundt 50 prosent av alt energiforbruk kun gikk med til oppvarming av kupeen i bussen, sier Glenn-Ivar Gaalaas, som er leder for flåte og infrastruktur i Unibuss.
MAN-bussene har ikke plass til en slik tilleggsbrenner, men får i stedet en ekstra batteripakke.
Gaalaas sier at de også har korrigert programvaren på bussenes antispinn-funksjonalitet, slik at de ikke skal spinne like mye på glatta som de gjorde i fjor.
![Salget av boliger gikk opp med 7 prosent i siste kvartal i fjor. Gjennomsnittsprisen var som vanlig høyest i Oslo.](https://images.gfx.no/undefinedx/2870/2870732/NTB_bFpq2lgh_hk.jpg)
Økning i boligsalget i fjerde kvartal i fjor