SAMFERDSEL

Ruter tester ut 15 selvkjørende biler i Oslo

15 kjøretøy skal plukke opp kunder på bestilling.

Kunder vil kunne bestille en tur med det selvkjørende kjøretøyet i en app, hvor de i stor grad selv kan velge hvor de vil plukkes opp.
Kunder vil kunne bestille en tur med det selvkjørende kjøretøyet i en app, hvor de i stor grad selv kan velge hvor de vil plukkes opp. Foto: Ruter
Svein-Erik HoleSvein-Erik HoleDigitalredaktør i TU Media
1. jan. 2023 - 10:21

Etter planen skal en ny selvkjørende kollektivtjeneste startes opp i Groruddalen i Oslo i løpet av våren, opplyser Ruter i en pressemelding. Tidligst mot slutten av året vil tjenesten være åpent tilgjengelig for befolkningen.

– Vi planlegger å sette i drift en flåte på opptil 15 kjøretøy. Disse vil operere innenfor et avgrenset område i Groruddalen og betjene dette området som en fleksibel bestillingstjeneste, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter.

Siden 2019 har Ruter gjennomført flere pilotprosjekter med selvkjørende kjøretøy i Oslo-regionen, hvor formålet er å utvide det offentlige transporttilbudet.

Kunder vil kunne bestille en tur med det selvkjørende kjøretøyet i en app, hvor de i stor grad selv kan velge hvor de vil plukkes opp.

Forskningsprosjekt

Samferdselsminister Jon-Ivar på vei opp trappene til Arna stasjon, der han kunne fortelle at Arna-Stanghelle har fått innpass i Nasjonal transportplan. Bildet er fra tidligere i år.
Les også

Regjeringen: Lover byggestart på gigantprosjekt neste år

Flere kan reise samtidig, noe som skal gjøre prosjektet mer bærekraftig, og i startfasen vil hvert kjøretøy være bemannet med en person i førersetet.

–  Tjenesten skal da driftes videre med helt ubemannede kjøretøy. Dette forutsetter naturligvis formelle godkjenninger i henhold til regelverk og sikkerhetskrav, sier Jenssen.

Kjøretøyene som skal benyttes i pilotprosjektet, vil være på størrelse med vanlige personbiler.

Selvkjøringstilbudet i Groruddalen er et forsknings- og utviklingsprosjekt som Ruter gjennomfører i samarbeid med en rekke aktører. Statens vegvesen, Bymiljøetaten i Oslo kommune, Transportøkonomisk institutt og Cicero er blant partene som deltar i planleggingen. På teknologisiden er det Ruters forsknings- og utviklingspartner Holo, sammen med selvkjøringsselskapet Mobileye, som skal levere kjøretøy og programvare for operasjon på selvkjøringsnivå 4.

Internasjonalt samarbeid

Det overordnede målet med prosjektet er å gjennomføre en vellykket demonstrasjon av en flåte med selvkjørende kjøretøy som fungerer som tilskudd til det eksisterende kollektivtilbudet i området.

Enova støtter prosjektet med 17,5 millioner kroner i den forberende fasen, mens prosjektets driftsfase finansieres med midler blant annet fra EUs Horizon Europa-program.

Groruddalsprosjektet er et av tre søsterprosjekter som skal gjennomføres på samme tid i ulike europeiske byer, og Ruter deltar i et bransjeomspennende konsortium bestående av 24 aktører som skal utveksle læring og erfaringer med hverandre.

TRikken kjører som normalt dagen etter at en trikk kjørte inn i en butikk i Oslo. Her informerer politiets innsatsleder Anders Rønning og innsatslederne fra de andre nødetatene om ulykken.
Les også

Trikken kjører som normalt i dag

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.