Etter planen skal en ny selvkjørende kollektivtjeneste startes opp i Groruddalen i Oslo i løpet av våren, opplyser Ruter i en pressemelding. Tidligst mot slutten av året vil tjenesten være åpent tilgjengelig for befolkningen.
– Vi planlegger å sette i drift en flåte på opptil 15 kjøretøy. Disse vil operere innenfor et avgrenset område i Groruddalen og betjene dette området som en fleksibel bestillingstjeneste, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter.
Siden 2019 har Ruter gjennomført flere pilotprosjekter med selvkjørende kjøretøy i Oslo-regionen, hvor formålet er å utvide det offentlige transporttilbudet.
Kunder vil kunne bestille en tur med det selvkjørende kjøretøyet i en app, hvor de i stor grad selv kan velge hvor de vil plukkes opp.
Forskningsprosjekt

Stormen herjer i Nord-Norge: – Bli hjemme om du kan
Flere kan reise samtidig, noe som skal gjøre prosjektet mer bærekraftig, og i startfasen vil hvert kjøretøy være bemannet med en person i førersetet.
– Tjenesten skal da driftes videre med helt ubemannede kjøretøy. Dette forutsetter naturligvis formelle godkjenninger i henhold til regelverk og sikkerhetskrav, sier Jenssen.
Kjøretøyene som skal benyttes i pilotprosjektet, vil være på størrelse med vanlige personbiler.
Selvkjøringstilbudet i Groruddalen er et forsknings- og utviklingsprosjekt som Ruter gjennomfører i samarbeid med en rekke aktører. Statens vegvesen, Bymiljøetaten i Oslo kommune, Transportøkonomisk institutt og Cicero er blant partene som deltar i planleggingen. På teknologisiden er det Ruters forsknings- og utviklingspartner Holo, sammen med selvkjøringsselskapet Mobileye, som skal levere kjøretøy og programvare for operasjon på selvkjøringsnivå 4.
Internasjonalt samarbeid
Det overordnede målet med prosjektet er å gjennomføre en vellykket demonstrasjon av en flåte med selvkjørende kjøretøy som fungerer som tilskudd til det eksisterende kollektivtilbudet i området.

.jpg)
Enova støtter prosjektet med 17,5 millioner kroner i den forberende fasen, mens prosjektets driftsfase finansieres med midler blant annet fra EUs Horizon Europa-program.
Groruddalsprosjektet er et av tre søsterprosjekter som skal gjennomføres på samme tid i ulike europeiske byer, og Ruter deltar i et bransjeomspennende konsortium bestående av 24 aktører som skal utveksle læring og erfaringer med hverandre.

Mål for Oslo: 15.000 selvkjørende biler skal gjøre det overflødig å ha egen bil