TUNNELER

Ryddet eksplosiver under oppgradering av 51 år gammel tunnel

Eksplosivhunder sørget for trygge arbeidsforhold da veibanen ble trauet ut for å gi Rustandtunnelen økt frihøyde.

Det er Mesta som har jobben med oppgraderingen av Rustand-tunnelen.
Det er Mesta som har jobben med oppgraderingen av Rustand-tunnelen. Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen
11. okt. 2019 - 10:31

Eksplosivhunder fant 10 fragmenter av 51 år gammel dynamitt da Rustandtunnelen på fylkesvei 40 mellom Kongsberg og Geilo ble gjennomgått før oppgraderingen av tunnelen startet i høst.

Firmaet Eksplosivhunder har hunder som tidligere tilhørte Forsvaret, og brukes ofte til å lete etter gammelt sprengstoff i tunneler som skal rehabiliteres. I Rustandtunnelen markerte de ti ganger for rester av gammel dynamitt.
Firmaet Eksplosivhunder har hunder som tidligere tilhørte Forsvaret, og brukes ofte til å lete etter gammelt sprengstoff i tunneler som skal rehabiliteres. I Rustandtunnelen markerte de ti ganger for rester av gammel dynamitt.

Hundene, som tidligere tilhørte Forsvaret, brukes ofte for å lete etter sprengstoffrester når tunneler skal oppgraderes, og det ligger ingen dramatikk i funnene, forteller overingeniør Walther Hjelvik i Statens vegvesen.

– Nei, det var bare smårester. Vi har fått beskjed om at det ikke har utgjort noen fare der det har ligget, og disse restene er sannsynligvis helt ufarlige nå også. Men man vil jo ikke bore i det, så det er vanlig å bruke eksplosivhunder når man skal oppgradere gamle tunneler, sier han.

I Rustandtunnelen har det vært både graving og boring, ettersom man har trauet ut og senket veibanen for å øke frihøyden i tunnelen fra 4,3 til 4,8 meter. I tillegg er det rensket fjell og boret inn lange, innstøpte bergbolter og sprøytet på betong for å sikre tunnelen mot ras.

Walther Hjelvik er vegvesenets prosjektleder for oppgraderingen av Rustandtunnelen. <i>Foto:  Kjell Wold, Statens vegvesen</i>
Walther Hjelvik er vegvesenets prosjektleder for oppgraderingen av Rustandtunnelen. Foto:  Kjell Wold, Statens vegvesen

Oppgraderingen har ellers bestått i vann- og frostsikring, og montering av rekkverk i tunnelen og langs veien på begge sider. Det var Mesta som vant anbudsrunden da oppgraderingsjobben ble lyst ut i mai, og de skal være ferdige med jobben innen nyttår.

Rustandtunnelen, som ligger i Nore og Uvdal kommune i Numedal, er stengt i hele anleggsperioden, men den er ikke mer enn 53 meter lang, og rundt tunnelen har det gått en gammel anleggsvei, som har blitt oppgradert og asfaltert, slik at den har kunnet fungere som omkjøringsvei mens tunnelen blir fikset.

Walter Hjelvik forteller at det derfor ikke har vært noen problemer med trafikkavviklingen.

Rustandtunnelen før oppgraderingen. <i>Foto:  Google Maps</i>
Rustandtunnelen før oppgraderingen. Foto:  Google Maps
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.