Dermed blir det oppstart av prosjektet som er kostnadsberegnet til ?? milliarder kroner i løpet av høsten. Ryfast blir fastlandssambandet mellom Ryfylke og Nord-Jæren. samt et fastlandssamband mellom Hundvåg og Stavanger. Prosjektet består av to hoveddelar:
Solbakktunnelen: 14,3 kilometer lang undersjøisk tunnel mellom Solbakk i Strand
og Hundvåg i Stavanger.
Hundvågtunnelen: 5,7 kilometer undersjøisk tunnel mellom Hundvåg og Stavanger
(Gamlingen).
Gleder seg
– Dette er et gjennombrudd for Ryfast. Jeg gleder meg til byggingen, sierr prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen.
– Det er kjekt at det grundige arbeidet vi har gjort holder mål. Mange har stilt spørsmål ved grunnlaget, men nå er prosjektet gjennom nåløyett, poengterer han.
Espedal og Ryfast-organisasjonen er godt forberedt og er kommet langt i byggeplanleggingen. Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune har besørget penger til planleggingsfasen.
– Vi er optimalt forberedt, og kommer fort i gang med byggingen. Hadde vi ventet til alt var godkjent, hadde det gått minst to år før vi var i gang. Hvis regjeringen hadde sagt nei til Ryfast, har vi ikke tilsatt meir folk enn vi kunne bruke på Eiganestunnelen, som er fullfinansiert, påpeker prosjektlederen.
Milliardkontraktar
Planen er å starte arbeidet på Solbakk ved Tau i Strand kommune sent i høst. Den første store kontrakten som kommer, er på halve
Solbakktunnelen.
– Kontraktenblir nok på minst en milliard kroner. Det blir nok også den andre delen av Solbakktunnelen, fra Hundvåg nord. Kontraktene er så store at vi venter interesse også fra utanlandske selskap, sier Espedal.
Mot slutten av 2013 starter arbeidet med Hundvågtunnelen, med start på Buøy.
– Nå gleder vi oss veldig til å komme i gang med bygginge, sier prosjektleder Espedal.