Tesla har gjort den billigste utgaven av sin Model 3 tilgjengelig for norske kunder. Med det begynner Tesla å konkurrere mer direkte om kundegrupper som til nå har valgt andre elbiler.
Storselgere som Volkswagen e-Golf og Nissan Leaf koster tross alt ikke veldig mye mindre penger enn Teslas billigste.
Dermed vil Tesla antakeligvis bli et interessant alternativ for langt flere enn det har vært til nylig.
Startprisen på Model 3 «Standard range plus» er i skrivende stund 367.700 kroner. Dette for en bil med bakhjulsdrift og rekkevidde på 415 kilometer.
- Lav pris til alle: Nå blir Tesla Model 3 billigere
Mye utstyr inkludert
Med i prisen er elektrisk justerte forseter, oppgradert lydanlegg, Bluetooth-støtte, stor skjerm med navigasjon og annet, glasstak, og innfellbare sidespeil for å nevne noe.
Bilen leveres også med avanserte førerstøttesystemer som standard, kalt Autopilot.
Dette inkluderer dynamisk fartsholder, filholderassistent med automatisk styring, og automatisk brems.
Det er mulig å oppgradere til full funksjonalitet senere, inkludert automatisk parkering og annet, men dette koster ekstra.
Rekkevidden og utstyrsnivået er mulig å få på mange andre elbiler. Det er ofte nødvendig å velge dette i tillegg. Med de aktuelle tilvalgene er det slett ikke sikkert at prisforskjellen er så stor lenger.
En sammenligning
Vi har satt opp en oversikt for å vise hvor store prisforskjellene i praksis er når de aktuelle tilleggene er lagt til på et knippe elbiler med rekkevidde rundt 400 kilometer.
I oversikten har vi valgt vekk vinterdekk, da mange foretrekker å kjøpe dette på egen hånd utenom. Eventuelle leveringskostnader utenom har vi ikke tatt med.
Selv om e-Golf egentlig ikke når opp med tanke på batteri og rekkevidde, har vi tatt den med på grunn av den særlige populariteten modellen har i Norge.
TM3 SR+ | VW e-Golf | Hyundai Kona | Kia e-Niro | Opel Ampera-e | Nissan Leaf 60 kWh |
|
Batteri, kWh | ~55 | 35,8 | 64 | 64 | 60 | 62 |
Rekkevidde, km | 415 | 229 | 449 | 455 | 423 | 385 |
Motoreffekt, kW | 211 | 136 | 150 | 150 | 150 | |
Bagasjeplass | 425 l | 341 l | 332 l | 451 l | 381 l | |
Ladeeffekt*2 | 125 kW* | 40 kW | 77 kW | 77 kW | 50 kW | |
Grunnpris | 367.700 | 335.400 | 335.900 | 377.400 | 367.900 | 356.700*5 |
Elektrisk justerbare seter | Standard | Nei | Standard | Standard | Standard | |
Oppgradert lydanlegg | Standard | 5400 | Standard | Standard | Standard | I pakke 1 |
Navigasjons- skjerm |
Standard | Standard | Standard | Standard | Standard | Standard |
Panorama/soltak | Standard | Nei | 10.000*4 | 5900 | Nei | Nei |
Nøkkelfri tilgang | Standard | 3200 | Standard | Standard | Standard | Standard |
Dynamisk fartsholder | Standard | Standard | Standard | Standard | Standard | I pakke 2 |
Filholder- assistent |
Standard | I pakke: 5300 | Standard | Standard | Standard | I pakke 2 |
Automatisk oppbremsing | Standard | Standard | Standard | Standard | Standard | Standard |
Ryggekamera | Standard | 2700 | Standard | Standard | Standard | I pakke 2/standard |
Parkerings-sensorer | Standard | Standard | Standard | Standard | Standard | Pakke 2: 5400/0 |
Totalpris | 367.700 | 352.000*3 | 355.900*4 | 383.300 | 367.900 | 384.900*5 |
I realiteten kan det være komplisert å sammenligne enkelte modeller fra ulike bilmerker direkte.
For eksempel følger alle ladekabler du har behov for med i noen biler, mens det er tilleggsutstyr i andre.
Noen biler leveres ferdig spesifisert, og det eneste du i praksis kan velge er farge på bilen.
På for eksempel Model 3 og Opel Ampera-e er «oppgradert lyd» standard. Du kan med andre ord ikke velge et enklere lydanlegg om du ikke ønsker det.
Det er mulig å tilpasse bilen en hel del dersom du velger e-Golf eller Nissan Leaf. De andre bilene i denne oversikten har forholdsvis rigide valgmuligheter.
Derfor blir en sammenligning som dette aldri helt eksakt.
Den viser imidlertid helt tydelig at Tesla nå opererer i samme marked som de andre elbilprodusentene når man kun ser på pris. Faktisk er Tesla Model 3 midt på treet i denne sammenhengen.
Nissan Leaf er dyrest, men det behøver åpenbart ikke bety at du får mindre for pengene her enn på de andre.
Vi skal nevne at vi kunne tatt med flere biler, som DS 3 Crossback, Kia e-Soul og andre biler som er på vei. Detaljer om pris og utstyr er imidlertid ikke klart for alle disse.
Rekkevidde vs pris
En annen faktor som er verdt å ta med i beregningen er hvor mye rekkevidde du får for pengene.
Det er tross alt ikke sikkert at du får en bil som problemfritt kan kjøres på lange turer selv om du bruker mye penger (men det er nok hovedregelen).
Ved å vurdere prisen opp mot rekkevidden, er det tydelig hvor du får mest og minst rekkevidde.
Isolert sett koster hver kilometer rekkevidde omtrent dobbelt så mye på e-Golf sammenlignet med resten. Denne bilen er imidlertid også i en annen rekkeviddeklasse enn de andre.
Jevnt over er det Hyundai Kona og Kia e-Niro som gir mest rekkevidde for pengene. Merk at dette er basert på totalprisen for bilene og utstyret vi har valgt, og at rekkevidden er den WLTP-rekkevidden produsentene markedsfører.
I praksis er det ikke sikkert at du kan kjøre like langt som oppgitt.
- Stor oversikt: Leveringstid, pris og rekkevidde på nye elbiler
Nå bør de virkelig være bekymret
Tesla har i alle år hatt en helt unik posisjon i elbilmarkedet. Bilen har hatt mange tekniske finesser andre biler ikke har, og rekkevidden har vært overlegen.
De tidene er forbi, ettersom flere har meldt seg på konkurransen i premiumsegmentet.
Samtidig har produsentene av mindre og rimeligere elbiler fått styre showet i sitt segmentet selv. De har levert mange små biler med relativt beskjeden rekkevidde. Når Tesla nå er på plass i denne kategorien bør de være bekymret.
Det er ingen tvil om at alle bilene vi har sammenlignet med er gode biler. Spørsmålet er om Nissan eller Opel klarer å være like attraktive i møte med Model 3.
Vi kan si mangt og meget om Teslas rykte når det kommer til kvalitet og service, men realiteten er at produsenten har et image de andre bare kan drømme om. En Model 3 er en «gadget», omtrent som en iPhone, og det er mange som er villige til å betale for det.
Det eneste som er helt sikkert er at det blir mer konkurranse også i mellomprissjiktet. Om Tesla kan fortsette å levere biler i det tempoet de har hatt de siste månedene, så kan det kanskje bety at andre ser seg nødt til å redusere sine priser eller levere biler raskere.
Det spørs hvor mange som gidde å vente et år eller to på en liten elbil om de kan få en Model 3 på et par måneder. Om de får den så raskt, da.