Det som var første «spadetak» på kjempeprosjektet som representerer historiens største vegkontrakt her til lands, ble i går en seremoni som kunne være en hvilken som helst vegåpning verdig. Med fylkesordfører, ordførere, vegdirektør og en rekke andre prominente gjester på plass, kunne samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen foreta anleggsstarten på prosjektet med en samlet verdi på rundt regnet seks milliarder kroner.
Spaden var for anledningen byttet ut med en 90-tonns Cat-graver, og med den kunne statsråden ta et skikkelig jafs med flott landbruksjord for å markere starten på to års intens anleggstid.
I sin tale poengterte han de positive sidene ved at det ble valgt å gjennomføre prosjektet som en OPS-kontrakt, og ikke minst at det blir billigere enn det som var kostnadsoverslaget.
– Det betyr at vi får mere veg for pengene, samtidig som vi får en bedre veg enn det som det var snakk om å bygge for noen år siden. Og jeg er sikker på at også Skanska kommer til å tjene penger på prosjektet, sa Solvik-Olsen.
LES OGSÅ: Her ser du vinnerne av den historisk store OPS-kontrakten.
Full trøkk fra dag èn
Nå kjøres det inn store anleggsmaskiner flere steder i Løten og Elverum, og det blir full drift på anlegget allerede fra i dag av, kan prosjektleder Anderas Skrunes i Vassbakk & Stol AS fortelle til veier24. Entreprenørselskapet eies i sin helhet av Skanska, og de skal stå for store deler av anleggsarbeidene på prosjektet.
– Vi angriper åtte ulike steder på strekningen som skal bli 26 km ny veg,
I første omgang er det snakk om å ta av matjord og fjerne vegetasjon. 100 mann var på plass på oppstartmøtet i dag, og de nærmeste dagene vil det rulle inn mellom 50 og 55 store anleggsmaskiner, forteller han.
– Den mest hekstiske anleggsperioden blir fra nå og fram til neste høst, forteller han.
Med seg som underentreprenører har Skanska velkjente aktører som Gjermundshaug AS, TT Anlegg AS og stubbefreser Rolf Einar Bakstad.
4 millioner kubikkmeter med løsmasser
– Utfordingene ligger først og frem i at dette er et stort prosjekt og kort byggetid. Her blir det ikke mye fjellsprengning, slik det ofte er på norske veganlegg. Derimot skal vi flytte på 4 millioner kubikkmeter med løsmasser.
Til det skal det pimært brukes store gravemaskiner, opp til 90 tonn. Og dumpere av ulike størrelser.
Anderas Skrunes forteller at det på et tidlig stadium ble vurdert å bruke scapere, siden det er snakk om så mye masseforflytting. Imidlertid er jordsmonnet mange steder såpass hardt, at de valgte å gå bort fra det.
Store deler av den nye vegen bygges i jomfruelig terreng, men noen krysspunkter vil gjøre at trafikken nok til en viss grad vil bli berørt.