Punktligheten for persontog ble i fjor på 88,3 prosent. Det er en nedgang på 0,1 prosentpoeng sammenlignet med 2013, og 1,7 prosentpoeng under målet om å nå en punktlighet på 90 prosent.
Konsernsjef Geir Isaksen sier han har tro på bedring i punktligheten også rundt de store byene og spesielt Oslo. Det er arbeid på skinnegang, værmessige forhold og feil med signalanlegg som er hovedårsaken til at NSB ikke oppfyller egne mål om punktlighet.
– Jernbaneverket har fått en betydelig økning i sine bevilgninger, og er i ferd med å begynne å ta igjen det betydelige etterslepet i vedlikehold. Jeg ser optimistisk på muligheten for at vi i løpet av få år skal få en mer punktlig jernbane, sier Isaksen.
Les også: Tømmer på tog sparer 2600 tømmerbiler gjennom Oslo
Etterslep
NSB-ledelsen sier seg fornøyd med det økonomiske resultatet i fjor, det beste i selskapets historie, men erkjenner store utfordringer i årene som kommer.
De siste tre årene har NSB opplevd at antall togpassasjerer er økt med 19 prosent. Men en massiv befolkningsvekst, spesielt rundt de store byene, stiller selskapet overfor store utfordringer.
– Vi tror kapasiteten i rushtid inn og ut av de store byene må økes med 100 prosent de kommende 20 årene. Det er mulig å få til, men det krever at planene som nå er lagt for jernbaneutbygging og innkjøp av nye tog, følges. Den største utfordringen er ikke mangel på penger, men tilstrekkelig gjennomføringsevne, skriver konsernsjef Geir Isaksen i NSBs årsrapport for 2014.
Han la mandag fram årsresultatet for 2014 i NSB-konsernet der driftsresultatet for første gang passerer 2 milliarder kroner, opp 180 millioner fra 2013. Resultat før skatt var på 1,6 milliarder, mot 1,65 milliarder i 2013. Omsetningen økte med 1,2 milliarder kroner til 15,3 milliarder. Utbyttet til staten er foreslått til 753 millioner kroner.
Les også: Denne erstatter kutting av 20 meter skinner
Taper på gods
Selskapet tjener mer penger enn tidligere på sin bussvirksomhet, og styrker resultatet når det gjelder forvaltningen av eiendom, men taper inntekter og volum på godsvirksomheten. Driftsinntektene på gods gikk ned med 38 millioner fra 2013 til 1.032 millioner i fjor og underskuddet økte fra -44 millioner i 2013 til -90 millioner i fjor.
Volumet i godsvirksomheten har gått ned siden toppåret i 2008. Konsernsjefen har ambisjoner om å øke volumet og bedre lønnsomheten og sier at nedbemanningen i CargoNet skal være med og gjøre NSB mer konkurransedyktig.
– Vi gjennomfører en normal effektiviseringsprosess for å bedre lønnsomheten, sier Isaksen.
Les flere artikler om tog.