GlobalEye er navnet på Saabs nye overvåkingsfly.
Bare tre uker etter at flyet ble rullet ut fra fabrikken og vist fram offentlig for første gang har det gjennomført sin jomfruferd.
Klokka 12.52 onsdag tok GlobalEye av for første gang fra Saab-hovedkvarteret i Linköping.
Den første testflygningen varte i 1 time og 46 minutter. Alt gikk som planlagt, ifølge produsenten som selv beskriver dette som markedets mest avanserte overvåkingsfly.
- Gripen Ekko i fjor: Her flyr det nye Saab-flyet for første gang
Lang aesa-erfaring
Mens Saab på tidligere overvåkingsfly har brukt egenproduserte plattformer, har de denne gangen måttet handle inn utenfra.
Flyet er en forretningsjet fra kanadiske Bombardier, Global 6000, som er plukket ut for sine gode flygeegenskaper og utholdenhet. GlobalEye vil være i stand til å holde seg i lufta i over 11 timer om gangen.
I tillegg til sensorintegrasjon har Saab gjennomført en omfattende ombygging av flyet. Den mest iøynefallende skrogmodifikasjonen, ved siden av selve antennebommen og sensorene i buken, er de ekstra finnene som er bygget på de horisontale stabilisatorflatene.
Helt sentral i det nye systemet for luftbåren overvåking er Saabs egen og nyutviklede aesa-radar Erieye ER («Extended Range») som har 70 prosent større rekkevidde enn forgjengeren.
De første generasjonene Erieye-radarer har vært i bruk i over 20 år - både på Saabs egne plattformer 340 og 2000 i Sverige, Pakistan, Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater og på Embraer-fly i Brasil, Mexico og Hellas.
Radarene baserer seg altså på det som kalles «active electronically/electrically scanned array» (AESA). Saab/Ericsson i samarbeid med Chalmers har jobbet med aesa-teknologi siden starten av 1980-tallet og laget slike aktive fasestyrte array-antenner siden 1990-tallet.
Emiratene først
Den første GlobalEye-kunden er De forente arabiske emirater som har bestilt tre fly og vil ta dem i bruk under navnet «Swing Roll Surveillance System» (SRSS). Systemet er nemlig også i stand til å utføre bakke- og havovervåking, ved hjelp av en EO/IR-sensor (elektrooptisk/infrarød) og en Seaspray 7500E-radar fra Leonardo.
Natos sidestykke innen luftbåren tidligvarsling og kontroll (AEW&C) er E-3A Sentry, basert på Boeing 707 og også kjent som Awacs «airborne warning and control system».
Akkurat som Awacs er GlobalEye konstruert for mer enn overvåking, men er tenkt å operere som en framskutt kommando- og kontrollplattform.
Bakkeradarer
Saab jobber også med aesa-baserte bakkeradarer og har lenge jaktet på den norske storkontrakten når Forsvaret skal erstatte dagens luftvarslingsradarkjede. P2078, som prosjektet heter, har en kostnadsanslag på 2-4 milliarder kroner.
Saabs kandidat er Giraffe 8A som utvikles og bygges av Saab Technologies Norway (STN) i Halden.
Dette er den svenske forsvarskjempens første bakkebaserte langtrekkende radar. S-båndradaren med instrumentert rekkevidde på 470 kilometer er spesielt rettet mot luftovervåking: Å detektere raske og manøvrerbare små mål på lang avstand.
Aesa-radaren har 3.000 sender/mottakermoduler, altså individuelt styrte miniantenner. Giraffe-radaren kan brukes både til kontroll- og varsling og til langtrekkende luftvern, samt i det siste domenet – våpenlokalisering.