Sæviktunnelen er mørk og ganske lang. Den er eneste forbindelse til fugleøya Runde, og derfor mye brukt av syklister i sommerhalvåret.
– Det var kommunen som tok initiativet til en bedring av sikkerheten for syklistene. Mange hadde gitt uttrykk for at de følte seg utrygge når de syklet inn i den mørke tunnelen, sier senioringeniør Geir Tronvik ved Statens vegvesen i Ålesund til veier24. Han er regionkoordinator for ITS (Intelligente transportsystemer) i seksjonen som arbeider med blant annet trafikksikkerhet i Region Midt.
Det er tidligere etablert lignende sikkerhetssystemer i flere tunneler i Norge. De fleste av disse er basert på at syklisten selv trykker på en knapp før vedkommende sykler inn i tunnelen. På den måten aktiveres varslingen. Dette systemet skal nå også installeres i Fånefjelltunnelen i Setesdal og Flekkerøytunnelen i Kristiansand.
Trolig den første i Europa
– Det arbeides med nye teknologiløsninger i alle vegregionene. Aktiviteten er stor på dette området, så jeg skal ikke påstå at Sæviktunnelen er den første i Norge med automatisk varsling.
Men den er i alle fall den første både i Norge og trolig i Europa med denne typen teknologiske løsning, sier Tronvik.
Han har hatt ansvaret for gjennomføringen av prosjektet.
Sensorene som registrerer at en syklist er på vei inn i tunnelen består av induktive sløyfer, ledninger lagt i et bestemt mønster i asfalten slik at det skilles mellom biler og sykler. Samme teknologi brukes på sykkeltellere rundt omkring.
Når syklisten passerer disse sensorene bidrar et magnetfelt i asfalten til å gi en svak spenning som er tilstrekkelig til å aktivisere varsellampene i og utenfor tunnelen.
Disse er aktive i den tiden en syklist normalt behøver for å komme seg gjennom tunnelen, for Sæviktunnelens vedkommende 966 meter. Systemet skiller mellom syklister som har vanlig fart og raske syklister. En tilsvarende sløyfe i asfalten midtveis i tunnelen justerer tiden varsellampene skal blinke, alt etter syklistens fart.
LES OGSÅ: Snakket tunneler i Arendal: – Ta undergrunnen mer i bruk
Flere tunneler kommer etter
Systemet ble først tatt i bruk like før sommeren. Tronvik sier at en til nå har vært mest opptatt av at alt fungerer teknisk og at det er pålitelig. Etter sommeren vil det bli gjennomført en evaluering. Antall syklister som passerer registreres av teknologien. Man vil også ha en dialog med brukerne av tunnelen, både syklister og bilister, for å finne ut hvordan brukerne oppfatter varslingssystemet.
– Dette er et pilotprosjekt. Vi er allerede i gang med å se på andre tunneler, der et tilsvarende system kan bidra til bedre trafikksikkerhet.
Målet er at flest mulig tunneler skal holdes åpne for syklister, spesielt der det ikke finnes alternative veger, sier Tronvik. Han mener det er viktig at syklister skal føle seg godt ivaretatt.
I dag er det forbudt for syklister i mer enn hver tredje norske vegtunnel.
– Bra for syklistene
Fagpolitisk rådgiver Mats Mikael Larsen i Syklistenes Landsforening er glad for at Statens vegvesen tester ut automatiske varslingssystemer i tunneler. Han håper at noe tilsvarende kan installeres i flere norske vegtunneler.
– Sammen med andre tiltak som riktig belysning, redusert fartsgrense og gjerne sykkelfelt der det er mulig å få til, vil varslingssystemer bidra til bedre sikkerheten for syklister i tunnel, sier han.
Larsen sier at det er gode erfaringer med de manuelle varslingssystemene i Nord-Norge. Han er spent på hvordan den automatiske varslingen i Sæviktunnelen vil fungere.
– For syklister kan det være veldig ubehagelig å sykle gjennom en mørk og støyende tunnel med dårlig luft. Varslingssystemer vil bidra til økt trygghetsfølelse.
Et stort antall norske tunneler er også helt stengt for syklister, mange av dem uten
rimelig omkjøringsmulighet. Larsen nevner spesielt ferger som blir erstattet av tunneler med sykkelforbud. Dette er et problem både for lokale syklister og den økende gruppen av sykkelturister i Norge.