Så det var yachtdesigner han skulle bli, ynglingen fra Asker som nå er teknisk direktør i Veritas' skipsavdeling. Fem år ved University of Newcastle gjorde ham til sivilingeniør på skip, og noen år som vit.ass. gjorde ham til doktor i det samme. Deretter trimmet han sin dynamikk i et par år ved skipsforskningsanstalten like rundt hjørnet fra The University, der han fikk enda mer kunnskapsballast før han la ut på karriererunden.
Om virket i Veritas sier Svensen at Safety First er det viktigste: – Vi tar vår devise bokstavelig: Å sikre liv, eiendom og miljø. Det er en utfordring at verden i økt grad viser null ulykkestoleranse. En flott utvikling, ikke bare fordi sikring er vårt virke, men fordi verden trenger økt bevissthet på å være føre var, og tenke konsekvens i stort og smått. Nøkkelordet er å tenke smartere!
Svensens første maritime havn etter UK ble Trondheim, der datteren på tre lærte kav trøndersk og den engelske fruen lærte mer normert norsk – mens far selv kjørte modellbåt i bassenget; Fartøyavdelingen på Marintek var vidunderlig, for første gang lot det seg gjøre å kjøre forsøk nesten helt parallelt med modelleringen i datamaskinene. Svensen plasket lykkelig rundt i sin syvende himmel, helt til det gikk som det måtte gå: Veritas kalte ham til seg i 1993, og han kom.
Der bar det raskt utaskjærs igjen, og fra 1996 holdt han steady kurs rundt i Østen med base i Singapore. Vesla lærte engelsk igjen og kona stortrivdes – faktisk var hun blitt ganske norsk med årene og holdt seg i den norske kolonien. I dag underviser hun i engelsk på ungdomsskolen, men hjemme snakkes det pære norsk.
– Tenk smartere, hører vi ofte. Smart er han, sivilingeniøren som bygger sine egne PC-er, for fullt ut å utnytte stadig nyervervede elektroniske kameraer til levende og stillestående forevigelse av dette og hint, med resultatene innsvidd på CD-er sirlig ordnet i hyllemetere – sånn sett aner vi at Veritas har fanget seg en teknisk gullfugl. I måkeham kanskje, med koselig eim av tang og tare – eller kanskje en skarpøyd ørn?