Ifølge tall Dagens Næringsliv har hentet inn fra Statistisk sentralbyrå, var det ved årsskiftet registrert 166.000 tunge og 27.000 lette motorsykler i Norge, en økning på rundt 26 og 25 prosent på fem år.
Arve Lønnum i Motorsykkelimportørenes Forening tror på rekord i 2019.
– Allerede nå, før mars er unnagjort, ser det utrolig bra ut. Det gjelder både salget av lettere motorsykler, som er langt over normalen, og salget av de tunge motorsyklene, som ligger godt over det svært gode fjoråret, sier Lønnum.
Eier av AMD Motorsykler i Oslo, Geir Arnestad, har sin teori om årsaken og påpeker at nå må selv elbiler betale i bomringen i Oslo, mens motorsykler passerer gratis.
– Men det er ikke så enkelt at det kun er bomringen som skaper salgsøkning. God familieøkonomi og lavere avgifter på mange av syklene spiller selvfølgelig en stor rolle, sier han.
Når det gjelder mopeder, er utviklingen gått motsatt vei: Det er ved årsskiftet registrert 163.000 mopeder, som er om lag 7 prosent mindre enn for fem år siden.
– Der ser du effekten av elsykkelboomen; de er billige, enkle å parkere, du trenger ikke førerkort og de er kjappe, mener Arnestad.
- Nå er den klar: Elektriske Harley Davidson Livewire