På tross av at det gjentatte ganger har blitt innført tiltak for å redusere bruken av veisalt på norske veier, ble det brukt rekordmye salt på veiene i Oslo denne vinteren.
Over 40.000 tonn salt har gått med i hovedstaden. Det 57 kilo salt per innbygger, og fire ganger så mye som for ti år siden, skriver NRK.no.
Vanskelige værforhold
Årsaken til den store økningen i bruk av salt i Oslo er vekslende vintervær.
Joakim Hjertum, seksjonssjef i Bymiljøetaten i Oslo, sier til avisen at det krever mer salting enn stabilt kalde vintre.
Den store trafikkbelastningen på veiene i Oslo gjør dessuten at grus ikke er noe alternativ til salting, siden trafikken blåser grusen til side.
– Da må det strøs oftere og det hadde ført til enda dårligere luftkvalitet, sier Hjertum.
Vurderer å åpne Flytoget for flere: Advarer om trengsel og juridisk trøbbel
Må salte smartere
På tross av den økte saltingen jobbes det med å redusere saltbruken i Statens Vegvesen.
– Vi jobber for å salte smartere og mer effektivt for å få ned saltforbruket, sier seksjonssjef Asbjørn Stensrud i Statens Vegvesen Innlandet til NRK.
Men klimaendringene med hyppigere væromslag og høyere temperatur om vinteren, gjør det vanskelig å redusere saltbruken samtidig som trafikksikkerheten opprettholdes.
Stensrud forklarer at smartere salting dreier seg om å salte når saltingen har størst effekt. Dette avhenger av både temperatur og trafikkbelastning der det saltes.
– Hvorfor brøytes det ikke mer i stedet for å salte?
– Hovedregelen er at vi brøyter først, så bruker vi salt for å oppnå bar vei og bare spor. Det holder ikke å bare brøyte, sier han til NRK.
Bane Nor vil innstille tog på dager med ekstremvær