Oslo kommune har brukt ti millioner kroner på byggingen av to nye ladegarasjer for elbil i Oslo sentrum.
Men så langt, har problem etter problem dukket opp.
Etter at forslaget om et bilfritt sentrum ble lagt på bordet for noen måneder siden, spøker det for levetiden til den nye ladegarasjen under Akershus festning.
Nå har i tillegg en bruksendring ført til at garasjen, som skulle vært åpnet i desember, tidligst blir åpnet til påske.
Strengere brannkrav
Ladegarasjen blir, når den åpnes, verdens største offentlige ladegarasje.
Arealene den ligger i har fungert som beredskapsrom siden 1950-tallet, men har i tillegg til det blitt leid ut som parkeringsplasser til et privat parkeringsselskap.
Til tross for at arealene tidligere har vært parkeringsplasser, har ombyggingen til ladegarasje ført til strengere brannkrav.
– Anlegget vil fortsatt brukes som bomberom, men ombyggingen fører til en bruksendring, som stiller krav til at vi må oppfylle brannkravene i TEK 10 (byggeteknisk forskrift), forteller Sture Portvik, ansvarlig for ladeinfrastrukturen i Oslo kommune, fra Bymiljøetaten.
Og legger til:
– Det er derfor vi ikke fikk åpnet i desember som planlagt.
- Ja, produksjon av batterier er tatt med: Så mye renere er egentlig en elbil enn en fossilbil
Liten interesse
Ombyggingen fører til at kommunen må sikre garasjen med både sprinkleranlegg og branntepper. Men så langt har det vist seg å være vanskeligere enn forutsett.
– Etter en omfattende gjennomgang med brannkonsulent kom det frem at det er disse to tiltakene vi må få gjennomført. Vi utlyste konkurranse før jul, men fikk ikke en eneste tilbyder. Vi har nå utlyst en ny konkurranse, og håper på bedre respons denne gangen, sier Portvik.
Om interessen viser seg å være større denne gangen, og alt går etter planen, vil det ta noen måneder å få på plass brannsikringen.
– Vi håper på å kunne åpne rundt påske, sier han.
– Kom brannkravene overraskende på, siden garasjen i utgangspunktet skulle åpne i desember?
– Det var ikke brannkravene som kom overraskende på, men endringen i bruksrett som førte til de skjerpede kravene. I og med at arealet har blitt brukt til samme formål de siste 30 årene hadde vi ikke regnet med noen bruksendring, og dermed ikke skjerpede krav, sier Portvik.
Krysser fingre for påsken
Petter Haugneland, kommunikasjonssjef i Norsk elbilforening, synes det er synd garasjen ikke er åpne nå som det er så kaldt ute, men er glad garasjen vil ha topp sikring mot brann.
– Vi har full forståelse for at kommunen bruker tid på brannsikring, men vi skulle selvfølgelig gjerne hatt den på plass nå som det er kaldt og rekkevidden på elbilene blir kortere, sier han.
Nå håper Haugneland interessen fra bransjen tar seg opp, sånn at brannsikringen ikke tar lenger tid enn nødvendig.
– Vi håper absolutt på en åpning til påske, så elbileierne kan få med seg litt av vinteren i innendørsgarasjen, sier han.
Varierende effekt
Når garasjen under Akershus festning endelig åpner, vil den bestå av 86 nye ladepunkter til elbil.
Den har en hovedbryter på 600 ampere, og er fordelt inn i ni grupper, derav de fleste med effekt på 80 amper.
– Hver gruppe deles på 10 elbiler, som får en effekt på mellom 12 og 16 ampere, forteller Portvik.
Og legger til at tanken er at ladepunktene skal brukes over tid, og derfor ikke trenger å ha høyere effekt.
– Vi regner med at de aller fleste som parkerer i garasjen har planer om å stå der i mer enn fire timer, de vil dermed få god tid til å lade opp til 80 prosent mens de står der, sier han.
- Les også: Nye elbiler får doblet rekkevidde
Førstemann til mølla
Om du ikke er en av de som har planer om å stå lenge i ladegarasjen, kan det være lurt å tenke over når man parkerer.
Portvik forteller at effekten fordeles utfra hvilken gruppe man kommer i, og at den gruppen med høyest effekt er den som kommer først på morgenen.
– Vi har valgt å variere effekten for å få en bedre utnyttelse av strømnettet vårt ved å få spredt forbruket utover dagen. Det er dermed sånn at de første ti bilene som kommer vil få 16 ampere, de som kommer i neste gruppe får 14 og de etter det 12, sier han.
Når de første bilene så er 80 prosent ladet vil effekten gå ned, og effekten på gruppe nummer to øke.
– Dette gjelder så klart i arbeidstiden på hverdager, i helger og på kvelder når garasjen ikke er full vil effekten være god hele tiden, sier Portvik.
Han understreker likevel at anlegget er ment for de som skal være i byen i mer enn tre timer, og at det vil komme flere hurtigladere i løpet av 2016 for de som har behov for rask lading.