I 2005 startet planene om en helt ny type hengebru over Messinastredet mellom Sicilia og det italienske fastlandet.
Brua skulle ha tre separate dekker og være hele 3,3 kilometer lang. Men på grunn av uenigheter stoppet kjempeprosjektet opp, og brua ble aldri realisert.
Nå jobber imidlertid danske forskere med det samme konseptet: Hengebru med såkalt trillingdekk; tre dekker ved siden av hverandre. Det skriver ingeniøren.dk.
- Grønn betong: Slik skal danske bruer bli mer miljøvennlige
Lettere materialer
Om forskerne lykkes, kan verdens første hengebru med tre parallelle dekker realiseres.
– Om man skal klare å utvikle lange, økonomiske bruer må man bruke et lett brudekke. For å få til dette samtidig som man bygger stabile bruer, må man utvikle nye løsninger, sier Michael Styrk Andersen fra det Syddanske Universitet til ingeniøren.dk.
I løsningen hans flyttes all trafikk inn i dobbeltspor midt i brua. På hver side av denne festes det så egne brukasser til sykkel- og gangvei.
– På den måten kan man optimere brudekkets vekt og se om det er mulig å bruke lette komposittmaterialer uten at det går utover stabiliteten, sier Andersen.
- Brubygging: Verdens første rørbru kan stå ferdig i 2025
Aktuelt i Norge
Lange hengebruer utredes flere steder i verden, blant annet langs vår egen ferjefrie E39.
Det jobbes for tiden med en hengebruløsning over Bjørnafjorden. Men kombinasjonen av vanndybder på inntil 550 meter og en totallengde på rundt fem kilometer, gjør det umulig med konvensjonelle brutyper.
– Vi har ikke sett på muligheten for hengebru med tre brudekker parallellt, men jobber for tiden med en løsning der vi kombinerer hengebru og flytebru, forteller prosjektleder Mathias Eidem i Statens vegvesen.
Han forteller at Vegvesenet for tiden ser på mulighetene for å bygge hengebru med to parallelle dekker, i stedet for ett, som man normalt gjør i Norge.
– Det å gå videre til tre dekker er interessant, og absolutt noe det kan være mulig å realisere i fremtiden, sier han.
Noen utfordringer
Den største utfordringen når man skal bygge lange hengebruer, er ifølge Eidem vekt.
– Om trillingdekker skal være realiserbart må man finne en måte å redusere vekten på. Når man bygger lange hengebruer øker kostnadene eksponensielt fordi kabelen som er hovedbæreelementet, må bruke en stadig større del av kapasiteten sin på å bære seg selv, forteller han.
Kabelens tyngde gjør at man på et punkt vil komme dit hvor kabelen ikke er sterk nok til å bære seg selv.
– Den andre utfordringen med hengebruer er jo å få den stabil nok. Det kan en løsning med tre dekker bidra til, dersom man får ned vekten, sier Eidem.
Og legger til at de vanligste løsningene i dag er å utarbeide riktig tverrsnitt på brua, samt å sette på guide wings for å styre luftstrømmen rundt brua.