I forbindelse med etableringen av ferjefri E39 jobbes det med utvikling av løsninger for fastlandsforbindelser langs den 1100 kilometer lange kyststrekningen mellom Kristiansand og Trondheim.
Nå er Dr.ing A. Aas-Jakobsen AS, Cowi AS, Johs. Holt AS, TDA, Moss Maritime, NGI og Plan arkitekter i full gang med utvikling av konseptet som består av en multispenns-hengebru på flytende fundamenter.
Kompliserte forhold
Det er kombinasjonen av vanndybder på opptil 550 meter og en totallengde på rundt fem kilometer som gjør det umulig med konvensjonelle brutyper over Bjørnafjorden.
– Det er kun flytebruer og neddykkede rørbruer som er aktuelle når man skal lage en veiforbindelse over en så bred fjord, sier prosjektleder Mathias Eidem i Statens vegvesen.
Den kombinerte hengebru- og flytebruløsningen er en av tre konsepter det jobbes med for å klare kryssingen av den brede fjorden.
De to andre løsningene er en konvensjonell flytebruløsning, og en rørbruløsning forankret i pantonger.
Verdens første
Dersom hengebruløsningen blir valgt, vil det bygges en brutype som aldri før er ført opp noe sted i verden.
– Dette er et helt nytt konsept, som består av en hengebru som står på flytende konstruksjoner, sier Svein Erik Jakobsen, leder for bruavdelingen hos Aas-Jakobsen AS.
De flytende fundamentene er de samme som normalt brukes i oljebransjen.
– På denne måten bringer vi sammen ulike miljøer fra både offshore- og brusiden og utvikler konseptet sammen, forklarer Jakobsen.
Ingen billig bru
Prosjektgruppen har tidligere jobbet med en lignende løsning for kryssing av Sognefjorden.
– Nå har vi muligheten til å bringe konseptet et langt skritt videre og håper så klart vi får muligheten til å bygge verdens første hybridbru mellom hengebru og flytebru, sier Jakobsen.
Hvor mye bruløsningen vil koste er fremdeles usikkert.
– Vi jobber oss frem mot et kostnadsoverslag nå, og kan ikke si noe konkret om hva brua vil koste. Men det blir ikke noen billigløsning, det kan vi si allerede, sier han.