SAMFERDSEL

Vil teste førerløse biler på norske veier

Tester intelligente veier langs E8.

Ved bruk av ITS-løsninger skal laksetransporten langs Europavei 8 bli mer pålitelig enn den er i dag. Illustrasjonsfoto.
Ved bruk av ITS-løsninger skal laksetransporten langs Europavei 8 bli mer pålitelig enn den er i dag. Illustrasjonsfoto. Bilde: Colourbox
5. feb. 2016 - 15:22

I forbindelse med opprustingen av Europavei 8 mellom Tromsø i Norge til Åbo i Finland, har norske og finske veimyndigheter inngått et samarbeid om innføring av ITS-løsninger langs strekningen.

ITS, eller intelligente transportsystemer, skal om alt går etter planen, la veien varsle trafikanter om vær, føre og trafikkhendelser på begge siden av grensen.

Finsk-norsk samarbeid

Det er finske myndigheter som tok initiativet til veisamarbeidet.

– Det finnes mange ulike grader av intelligente transportsystemer. Vi har allerede tatt i bruk flere av de enklere løsningene i og rundt byer, men ønsker å teste mer uprøvde løsninger langs Europavei 8, forteller regionvegsjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen, Region nord.

Finland har den siste tiden satt i gang et stort offentlig prosjekt om ITS. Noe som er utgangspunktet for det norsk-finske samarbeidet.

– Akkurat hvilke løsninger vi vil velge på E8 har vi ikke kommet frem til ennå. Vi kommer helt sikker til å bruke tradisjonelle løsninger som varsling av kjøreforhold, vær og ulykker. Men vi ønsker også å se på muligheten for å teste mer uprøvde ITS-løsninger som for eksempel selvkjørende biler, sier Naimak.

Les også: Ny lov skal gi bedre trafikkinformasjon

Gagner laksenæringen

I Finland har myndighetene et lovverk som åpner for bruken av førerløse biler, noe Norge foreløpig ikke har.

Naimak mener likevel dette kan være noe av det som testes på den oppgraderte veien på sikt.

– Man kan tenke seg å kjøre førerløse biler, eller flere vogntog i en gruppe og kun har fører i det første vogntoget etterhvert som veien utvikles. Sistnevnte vil for eksempel kunne være en utrolig god løsning for den norske laksenæringen, som frakter store mengder laks ut av landet langs dette strekket, sier han.

Og legger til at transportnæringen i dag sliter med forsinkelser og dårlig forutsigbarhet langs veien.

– Målsetningen er at du skal kunne få en veldig godt planleggbar tur med god regularitet sånn at du både får en sikrere, tryggere og mer forutsigbar transport. Det tror vi ITS-løsninger langs veien kan bidra til, sier han.

Les også: Snart kan tunnelen snakke med bilen din

Satsingsområde

Også statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet mener samarbeidet vil ha stor betydning for norsk laksenæring, ettersom et stort volum laks fraktes på bil fra slakteriene i Norge til flyplassen i Helsinki før videre transport til markedene i Asia.

– Det er et spennende initiativ, og vi vil gjerne være med å utvikle dette videre. Samarbeidsavtalen gir oss muligheten til å testes ut ITS på grensekryssende veier i Nord. Vi vet jo at forholdene her oppe stiller ekstra strenge krav til utstyr og løsninger, sier han i en pressemelding.

Karlsen var tidligere denne uken i Finland for å møte samferdselsministrene fra Finland og Slovenia og statssekretærene fra Danmark og Sveits for å diskutere samarbeidet om ITS.

Hadde du klart førerprøven i dag? Ny EU-lov gjør det vanskeligere å ta lappen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.